Volledig scherm

Mansveld veegt HSL-studie van tafel

BREDA - De kersverse staatssecretaris Wilma Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu veegt de vloer aan met een onderzoek van stichting Geen Gehoor HSL Regio Breda.

Het onderzoek, waarop een studente van de Universiteit Gent is afgestudeerd, concludeert dat de flitstrein in combinatie met de A16 de geluidsnorm overschrijdt. De studie, waarbij op zes locaties in Breda is gemeten, zet vraagtekens bij de werking van de geluidsschermen en de inrichting van de verkeersbundel. De HSL is door de ligging van de A16 niet ingepakt in een scherm, zoals bij de Betuwelijn, en in plaats van op een kiezelbed rijdt de Thalys in Brabant op een betonnen plaat, wat meer geluid maakt. In het Tracébesluit zou uit zijn gegaan van ballastspoor met kiezels, wat geluid absorbeert.

Conclusies

Op vragen van de SP over het onderzoek stelt Mansveld: „Ik onderschrijf de conclusies niet. Voor het rapport zijn geluidsmetingen uitgevoerd die niet voldoen aan het Nederlandse Reken- en Meetvoorschrift.” Zo zijn volgens Mansveld zaken als achtergrondgeluid, windrichting en scheiden van geluidsbronnen van trein en snelweg niet verwerkt. Mansveld: „Ik heb mijn conclusies besproken met de Universiteit Gent. De universiteit heeft mij laten weten afstand te nemen van de inhoud van het rapport en vindt dat er sprake is van oneigelijk gebruik van de uitgevoerde metingen.”

Mansveld wacht ‘eigen’ geluidsmetingen van TNO, onder meer bij twee woningen in Breda, af. Voorzitter Floris van de Vooren van Geen Gehoor: „Het onderzoek geeft een juiste indicatie van de geluidstoestand aan het spoor. Daar blijven wij achter staan. Er is misschien niet volgens Nederlandse, maar wel volgens Europese eisen gemeten. Dat de universiteit de handen ervan af trekt verbaast ons. We zullen uitleg vragen. TU Delft doet op ons verzoek nader onderzoek naar de inrichting van de HSL en de A16.”

In samenwerking met indebuurt Breda