Volledig scherm
Eerst vielen er steenstrips naar beneden aan de centrumzijde van het station, daarna gebeurde hetzelfde aan de Belcrumzijde. NS breidt het onderzoek uit: ook de steenstrips aan het plafond van het busstation staan ter discussie. © Saminna van den Bulk

Ook op busstation laten steenstrips los: 'stenenvanger' niet nodig

BREDA - Alweer een onderzoek naar het plafond op het station. Maar voor het eerst werden de steenstrips aan de binnenkant van het gebouw bemonsterd: op het busperron. 

Ook daar loopt een strook met steenstrips over het plafond. Er is geen strip naar beneden gekomen, benadrukt Inge Rijgersberg van NS. Het onderzoek was om risico's uit te sluiten. 

Smalle strook

"Het onderzoek is dezelfde als we de afgelopen dagen aan de Belcrumzijde hebben gedaan”, vertelt Rijgersberg. Steen voor steen werd het plafond bekeken. Er werd kracht op gezet: ,,Als je er aan trekt en zo’n steen komt los, dan zit hij dus niet vast genoeg.” 

Het onderzoek is inmiddels afgerond: ,,Hier en daar liet inderdaad een steenstrip los. Je kan je dus wel voorstellen dat we blij zijn dat we dit onderzoek gedaan hebben."

De 'losse' stenen zijn verwijderd. ,,Het is dus veilig op het busperron", aldus Rijgersberg. 

Bij het busstation bestaat het grootste deel van het plafond uit platen. Maar ook daar zijn steenstrips op het plafond geplakt, op een smalle strook van ongeveer een meter breed, boven de bronskleurige zuilen langs de perrons.

Quote

Als je er aan trekt en zo’n steen komt los, dan zit hij dus niet vast genoeg

Inge Rijgersberg, NS

Netten

En die steenstrips staan ter discussie, sinds er vorig jaar een aantal naar beneden kwamen aan de centrumzijde van het station. Vorig weekend was het weer raak: toen kwam er een steenstrip aan de Belcrumzijde naar beneden. De NS neemt het zekere voor het onzekere: netten moeten eventuele andere vallende stenen opvangen.

Stenenvanger

Eerst werd nog gekeken of er een stenenvanger op het busstation moest komen. Een soort net, net als aan de Centrumzijde en Belcrumzijde, om eventuele vallende steenstrips op te vangen. Maar dat is op deze plek niet zo makkelijk te doen, vertelt zij. 

,,We hebben er echt behoorlijk veel kracht op gezet om te kijken of ze echt vast zaten. We wilden echt zeker weten dat er niets gebeurt." Nu de 'losse stenen' verwijderd zijn, hoeven reizigers zich geen zorgen te maken, verzekert zij. 

Volledig scherm
Busstation Breda. Eerst vielen er steenstrips naar beneden aan de centrumzijde van het station, daarna gebeurde hetzelfde aan de Belcrumzijde. NS breidt het onderzoek uit: ook de steenstrips aan het plafond van het busstation staan ter discussie. Een smalle strook langs de perrons, aan de linkerzijde. Achterin busperron staat een hoogwerker. © Saminna van den Bulk

Het onderzoek bood meteen de kans om te kijken hoe de stenen zijn vastgemaakt. ,,Ons is altijd verteld dat de Centrumzijde en de Belcrumzijde andere constructies waren”, zegt Rijgersberg. Toen er stenen aan de Centrumzijde naar beneden kwamen, waren ze er daarom van overtuigd dat dit niet aan de Belcrumzijde kon gebeuren. ,,Afgelopen weekend blijkt dat toch anders in elkaar te zitten. Wij concluderen: nu willen we gewoon precies weten hoe het een en ander in elkaar zit.”

Het is een complexe situatie. Het station heeft drie eigenaren. ,,Dat heeft juridisch natuurlijk nogal wat implicaties.” Komt nog bij: ,,Omdat het intellectueel eigendom van de architect is, kunnen we niet zomaar zeggen: we trekken de steenstrips overal van af, we maken er iets anders van.” 

Ook bij NS vinden ze de situatie ‘niet bepaald prettig’: ,,Kijk: een nieuw gebouw kan bepaalde gebreken hebben, dat is altijd, daar moet je mee leven. Maar hier zitten toch wel een paar hele complexe zaken aan.”

Heel proces

,,We zitten met meerdere partijen aan tafel om te kijken hoe we dit het beste kunnen oplossen. De architect kijkt mee. Dat maakt dat het zoeken naar definitieve oplossing enige tijd duurt. Het is nog een heel proces.”

In samenwerking met indebuurt Breda