Volledig scherm

Drukkerij Salsedo stopt de persen

BREDA - De Bredase drukkerij Salsedo stopt na 31 jaar de persen.

Het bedrijf, dat groot is geworden met het drukken van actiepamfletten en maatschappijkritische affiches, heeft de omzet sinds de economische crisis fors zien dalen. "We nemen liever zelf de beslissing om te stoppen en wachten niet tot we failliet worden verklaard", vertellen oprichters en eigenaren Emiel Rouws en Marcel Rensen.


Voor de vijf personeelsleden ligt aan het einde van deze maand een ontslagvergoeding klaar. Ook is er een budget voor scholing en het inhuren van een outplacementbureau. "We kunnen de boel nu netjes afhandelen. Bij een faillissement wordt je overgeleverd aan de curator."


Met de sluiting van Salsedo verdwijnt een uniek bedrijf uit Breda. De drukkerij is in 1979 opgericht om geëngageerde linkse groeperingen van passend drukwerk te voorzien. Regelmatig worden commercieel interessante opdrachten geweigerd omdat de drukkers geen goed gevoel hebben bij de doelstellingen van de opdrachtgever.


Principes zijn altijd belangrijker geweest dan geld. Soms laat Salsedo de persen gratis draaien om noodlijdende belangenorganisaties te helpen. De Bredase drukkers veroorzaken regelmatig opzien. Ze gaan met een eigenhandig gefabriceerde mobiele drukkerij naar Dodewaard, om het laatste nieuws over de acties tegen kernenergie ter plaatse te verspreiden. In Breda voert Salsedo met affiches creatieve campagnes tegen de sluiting van zwembad het Ei, de Taptoe en kernwapens.


Het bedrijf gaat ver in het uitdragen van de eigen idealen. Op de cover van een magazine wordt door de drukkers eigenhandig een zwarte balk aangebracht over een tekening, omdat ze vonden dat het beeld vrouwonvriendelijk was.
Tot op de dag van vandaag spelen idealen een belangrijke rol in de bedrijfsvoering. "Laatst werd ons gevraagd om een extreem homoseksueel sm-blaadje te drukken. Dat hebben we geweigerd. Het moet voor de drukkers wel leuk zijn om te maken. Crisis of geen crisis", meent Marcel.


Deze voor ondernemers opmerkelijke eigenschap heeft volgens de eigenaren niet bijgedragen tot de ondergang van Salsedo. De omzetdaling wordt toegeschreven aan de digitalisering, de opkomst van internetdrukkerijen en de economische crisis. "Informatie-overdracht gebeurt steeds meer digitaal. Er is gewoon minder behoefte aan drukwerk", meent Marcel.


Deze trend leidt tot een forse sanering in de drukkerijwereld. "In Den Haag waren vier jaar geleden 140 drukkerijen. Daar zijn er 23 van over. Er gaan nog meer bedrijven omvallen. We mogen onze handen dicht knijpen als de helft van de drukkerijen over tien jaar nog bestaat", vertelt Marcel.


De mannen verlaten aan het einde van de maand met opgeheven hoofd de drukkerij in de Zandbergweg. Op hun palmares staan prachtige succesvolle producten als het Bredaboek, het Havenboek en Breda Buiten. Emiel: "We zijn al lang niet meer die linkse relschoppers, maar worden door collega's nu ook gezien als vakmensen. Die erkenning is mooi."

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda