Volledig scherm
De Bravobus © Provincie Brabant

De Volans is dood, leve de Bravodirect

DEN BOSCH / BREDA - De snelbussen in Brabant krijgen een nieuwe naam. Vanaf deze zomer gaan ze door het leven als Bravodirect. Daarmee komt een einde aan de merknaam Volans, de bus die Breda onder meer met Etten-Leur en Oosterhout verbindt.

Volgens verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat vormt Bravodirect samen met de trein ‘de ruggengraat’ van het Brabantse vervoersnetwerk. De snelbussen, waarvoor ook wel eens het containerbegrip Hoogwaardig Openbaar Vervoer HOV is gebruikt, zijn comfortabeler dan de reguliere stads- en streekbussen en rijden vooral in de spits vaker.

Volledig scherm
De Volans is exit. © BN DeStem

Het probleem is dat deze snelbussen niet overal dezelfde naam en hetzelfde uiterlijk hebben. In West- en Oost-Brabant gaan ze door het leven als Volans, in en om Eindhoven als Bravo.

,,Wij willen dat alle vormen van openbaar vervoer duidelijk herkenbaar zijn voor onze reizigers’’, zegt Van der Maat. ,,Daarom hebben we in 2016 al gekozen om alle stad- en streekbussen en buurtbussen onder de naam Bravo te laten rijden. Het is een logische stap om daar ook de dertig Brabantse HOV-lijnen op aan te laten sluiten.’’

Daar blijft het niet bij, als het aan Van der Maat ligt. Uiteindelijk moet Bravo het overkoepelende merk worden voor zo’n beetje alles dat met openbaar vervoer in Brabant te maken heeft. Dus ook deelfietsen en deelauto’s krijgen op termijn het Bravo-stempel. De Brabantliner behoudt overigens zijn oorspronkelijke uiterlijk, al krijgen ook deze bussen een ‘Bravo’-sticker.

Quote

Uiteinde­lijk kwam de naam Bravo als beste uit de bus.

Woordvoerster provincie Brabant

De Volans heeft het in West-Brabant ruim tien jaar volgehouden. De naam betekent vliegende vis in het Latijn. De naam Bravo (‘Brabant vervoert ons’) is twee jaar geleden gelanceerd. Uit onderzoek van de provincie blijkt de naam al bij zestig procent van de West-Brabanders bekend te zijn. Er is ook onderzocht of andere namen, zoals Brabo, beter waren. ,,Maar uiteindelijk kwam de naam Bravo als beste uit de bus’’, zegt een woordvoerster van het provinciehuis.

Het ‘omstickeren’ van de Brabantse bussen kost 2,5 ton. De provincie neemt de kosten voor zijn rekening.

In samenwerking met indebuurt Breda