Bredase buurt wil meer onderzoek naar alternatieven zuidelijke rondweg
BREDA - De Bredase CDA-fractie heeft maandagavond een bewonersbijeenkomst georganiseerd over de zuidelijke rondweg. De partij zegt ontstemd te zijn over de plannen van het college om de route op korte termijn te verbouwen. Deze maatregelen zouden slecht zijn onderzocht en de verkeerssituatie ter plaatse alleen maar verslechteren.
Delen per e-mail
Dat de regen uiteindelijk een letterlijke verkeersinspectie dwarszit deert veel van de aanwezigen niet. Volgens buurtbewoner Lawerence van Woensel leven zij al dagelijks met de negatieve gevolgen van de rondweg. Kort en bondig vat hij deze nog eens samen: Lange files, snelheidsduivels wanneer er wel ruimte is en een stifkstofnorm die al aan zijn maximum zit. "En als je gaat verbreden heeft dat ook een aanzuigende werking."
Ambtenaren
Ambtenaren waarmee Van Woensel heeft gesproken zouden bovendien hebben aangegeven dat de voorgestelde maatregelen het probleem hooguit tien jaar vooruitschuiven. De man vindt dan ook dat alternatieven en subsidiemogelijkheden beter moeten worden onderzocht. "We willen een gedegen onderzoek en geen lapmiddelen."
Voor dat laatste was CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij uitgenodigd. Volgens hem zijn er subsidiemogelijkheden zolang het project een vernieuwende waarde heeft. "Het gaat erom dat je qua innovatie zo vooroploopt dat ze in Dortmund of Milaan dit ook kunnen gebruiken."
Als voorbeeld hiervan noemt Van Nistelrooij kentekenherkenningssoftware of moderne luchtfilters. De Europarlementariër denkt zelf dat bijvoorbeeld een hybride investering met een garantstelling van 30 jaar het meeste kans maakt in Brussel. "De crux zit hem echt in het innovatief zijn. De i van innovatief moet boven het project hangen."
Tunnelbouwer
Naast politici was ook de Bredase tunnelbouwer Wim van Tol uitgenodigd. De volledige ondertunneling van de zuidelijke rondweg kan volgens hem een stuk goedkoper dan de 2 a 300 miljoen die de gemeente hiervoor beraamt. "Aan de hand van mijn ervaring bij het bouwen van tunnels heb ik een eigen ontwerp gemaakt", houdt Van Tol de zaal voor terwijl hij bladert door zijn schetsen.
Hierbij zou een ondertunneling van de Baronielaan tot en met het Oranjeplein slechts 20 miljoen kosten. Een volledige betunneling kost volgens de bouwtechnicus 40 miljoen en wanneer dit twee keer tweebaans wordt gedaan 60 miljoen euro.
Het plan van Van Tol gaat hierbij uit van een tunnel die elke 200 meter een open gat laat vallen van 50 meter. Dit om de tunnelwet inclusief dure veiligheidsmaatregelen te omzeilen. Het ontwerp zou bovendien al zijn goedgekeurd door het Rijk en ook door TNO zijn bestudeerd. In hoeverre het college meegaat met al deze innovatieve, goedkope en door Brussel gesubsidieerde bouwplannen moet nog blijken.
Wel is duidelijk dat het laatste woord over de toekomst van de zuidelijke rondweg nog niet is gezegd
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zuidelijke rondweg in Breda ondertunnelen of 'pappen en nathouden'? Het spant erom
Wat doet de stad met de zuidelijke rondweg? Valt donderdag een besluit over een investering van 3 miljoen om op de koppen van de tunnelbak de doorstroming te verbeteren? Bewoners zeggen nee en willen ondertunneling onderzocht zien. De politiek twijfelt. Een beschouwing. -
PREMIUM
Na 38 jaar sluit het boek voor 't Ezelsoor: ‘Het was hier de zoete inval’
BREDA - Een begrip voor iedere verzamelaar van bijzondere boeken, ’t Ezelsoor in de Veemarktstraat. Spijtig voor hen: de zaak houdt op te bestaan. Na 38 jaar vindt het echtpaar Milly (59) en Toine (61) Fikken het mooi geweest. -
oproep / poll Werk jij verplicht thuis? Of ga je toch naar kantoor? Laat het ons weten
Er komt een avondklok. Vanaf zaterdag mogen we na 21.00 uur niet meer de straat op, uitzonderingen daargelaten. Ook wil het kabinet strenger op gaan treden tegen bedrijven die werknemers toch naar kantoor laten komen. Want ondanks het dringende advies van premier Rutte om zoveel mogelijk thuis te werken, houdt niet iedereen zich daaraan. -
Politiek in Breda botst flink op de zuidelijke rondweg
BREDA - Een vertrouwd beeld donderdagavond in de Bredase gemeenteraad: een aanvaring tussen GroenLinks en de VVD op het dossier mobiliteit. Merijn Scheifes (GroenLinks) sprak van een 'nepoplossing' als het gaat om voorgenomen maatregelen op de zuidelijke rondweg. Rick Zagers (VVD): ,,Dat is onder de maat.'' -
vragen en antwoorden Over 5 tot 10 jaar opnieuw file op zuidelijke rondweg Breda
BREDA - De beoogde maatregelen aan de zuidelijke rondweg in Breda zorgen voor de komende vijf tot tien jaar voor een betere doorstroming. Na die tijd zijn er waarschijnlijk nieuwe maatregelen nodig. Dat is donderdag door B en W bekendgemaakt. Het dossier is zwaar beladen.
-
PREMIUM
Blijf vooral thuiswerken, maar de behoefte om even naar kantoor te gaan groeit
BREDA - Blijf thuiswerken om het vermaledijde virus de kop in te drukken, drukt de premier ons op het hart. Maar bedrijven worstelen met dit dringende advies. Veel mensen snakken ernaar om even te zijn verlost van al dat thuiswerk en willen graag op kantoor ademhalen. -
Aanpak zuidelijke rondweg Breda blijft onderwerp van gesprek
BREDA - Het debat over de aanpassing van de zuidelijke rondweg voor een betere doorstroming gaat komende donderdag, 18 januari, door. Er is twee uur vrijgemaakt om vragen van politieke partijen te beantwoorden. Volgende week donderdag volgt dan nog een debat met bewoners aan de route. -
7 meter hoog kunstwerk Poort van Baarle geplaatst op Bels Lijntje
BAARLE-NASSAU - Het laswerk is nog in volle gang, maar vrijdagmiddag moet de plaatsing van ‘Poort van Baarle’ klaar zijn. Het 7 meter kunstwerk van Tim Hoefnagels staat op het Bels Lijntje in Baarle-Nassau.
In samenwerking met indebuurt Breda
0 reacties