Volledig scherm
Zuidelijke rondweg. Foto René Schotanus/Pix4Profs © Foto René Schotanus/Pix4Profs

Bredase buurt wil meer onderzoek naar alternatieven zuidelijke rondweg

BREDA - De Bredase CDA-fractie heeft maandagavond een bewonersbijeenkomst georganiseerd over de zuidelijke rondweg. De partij zegt ontstemd te zijn over de plannen van het college om de route op korte termijn te verbouwen. Deze maatregelen zouden slecht zijn onderzocht en de verkeerssituatie ter plaatse alleen maar verslechteren.

Dat de regen uiteindelijk een letterlijke verkeersinspectie dwarszit deert veel van de aanwezigen niet. Volgens buurtbewoner Lawerence van Woensel leven zij al dagelijks met de negatieve gevolgen van de rondweg. Kort en bondig vat hij deze nog eens samen: Lange files, snelheidsduivels wanneer er wel ruimte is en een stifkstofnorm die al aan zijn maximum zit. "En als je gaat verbreden heeft dat ook een aanzuigende werking." 

Ambtenaren

Ambtenaren waarmee Van Woensel heeft gesproken zouden bovendien hebben aangegeven dat de voorgestelde maatregelen het probleem hooguit tien jaar vooruitschuiven. De man vindt dan ook dat alternatieven en subsidiemogelijkheden beter moeten worden onderzocht. "We willen een gedegen onderzoek en geen lapmiddelen."

Voor dat laatste was CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij uitgenodigd. Volgens hem zijn er subsidiemogelijkheden zolang het project een vernieuwende waarde heeft. "Het gaat erom dat je qua innovatie zo vooroploopt dat ze in Dortmund of Milaan dit ook kunnen gebruiken."

Als voorbeeld hiervan noemt Van Nistelrooij kentekenherkenningssoftware of moderne luchtfilters. De Europarlementariër denkt zelf dat bijvoorbeeld een hybride investering met een garantstelling van 30 jaar het meeste kans maakt in Brussel. "De crux zit hem echt in het innovatief zijn. De i van innovatief moet boven het project hangen."

Tunnelbouwer

Naast politici was ook de Bredase tunnelbouwer Wim van Tol uitgenodigd. De volledige ondertunneling van de zuidelijke rondweg kan volgens hem een stuk goedkoper dan de 2 a 300 miljoen die de gemeente hiervoor beraamt. "Aan de hand van mijn ervaring bij het bouwen van tunnels heb ik een eigen ontwerp gemaakt", houdt Van Tol de zaal voor terwijl hij bladert door zijn schetsen. 

Hierbij zou een ondertunneling van de Baronielaan tot en met het Oranjeplein slechts 20 miljoen kosten. Een volledige betunneling kost volgens de bouwtechnicus 40 miljoen en wanneer dit twee keer tweebaans wordt gedaan 60 miljoen euro. 

Het plan van Van Tol gaat hierbij uit van een tunnel die elke 200 meter een open gat laat vallen van 50 meter. Dit om de tunnelwet inclusief dure veiligheidsmaatregelen te omzeilen. Het ontwerp zou bovendien al zijn goedgekeurd door het Rijk en ook door TNO zijn bestudeerd. In hoeverre het college meegaat met al deze innovatieve, goedkope en door Brussel gesubsidieerde bouwplannen moet nog blijken. 

Wel is duidelijk dat het laatste woord over de toekomst van de zuidelijke rondweg nog niet is gezegd

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Moeder vermoorde Romy (14) wil hogere straffen: ‘Verschrikkelijk wat in Breda is gebeurd’

    Moeder vermoorde Romy (14) wil hogere straffen: ‘Verschrik­ke­lijk wat in Breda is gebeurd’

    De ouders van de vermoorde kinderen Savannah, Romy en Nick gaan begin september naar de Tweede Kamer om hogere straffen voor minderjarige daders af te dwingen. De nabestaanden gaan voorafgaand aan het debat over jeugdstrafrecht persoonlijk in gesprek met minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) en overhandigen hierbij de 72.000 handtekeningen die ze de afgelopen weken verzameld hebben. ,,Maar ik vraag mij af of het allemaal wel zin heeft.”

In samenwerking met indebuurt Breda