Volledig scherm
Het appartementencomplex Gasthuispoort in het centrum van Breda dat dit jaar is opgeleverd. In totaal wil Breda 6000 nieuwe woningen bouwen. © Pix4Profs / Johan Wouters

Breda zet regels op scherp om sneller te kunnen bouwen

BREDA - Het is in Breda weer mogelijk om bouwplannen in de zomervakantie ter inzage te leggen. Ook wordt de parkeernorm minder streng. De gemeente Breda heeft de ambitie om snel 6000 woningen te bouwen. Om dat streven waar te maken wil het college een aantal regels en formaliteiten schrappen.

Quote

Nu kun je met je mobieltje bezwaar maken vanaf het strand van Ibiza.

Paul de Beer , Wethouder Stedelijke Ontwikkeling in Breda

Het ter visie leggen van plannen in een periode dat het leeuwendeel van de Bredanaars op vakantie is, heeft begin deze eeuw tot veel onvrede geleid. Omwonenden voelden zich overvallen en gepasseerd, omdat ze eenmaal terug van vakantie te laat waren om hun bezwaren te uiten. Daarom is toen besloten om deze manier van werken te verbieden.

Maar nu wil het college weer van dat verbod af, omdat het snel bouwen in de weg zit. De afgelopen zomer zijn er overigens al drie plannen in de vakantie ter inzage gelegd. Geen probleem, want de tijden zijn veranderd, zegt wethouder Paul de Beer van Stedelijke Ontwikkeling: ,,Destijds werd alles nog op papier afgehandeld. Nu kun je met je mobieltje bezwaar maken vanaf het strand van Ibiza.’’

Quote

Wie daar een huis koopt weet dat hij er zijn auto niet kwijt kan.

Daan Quaars , Wethouder Bouwen en Wonen in Breda

Ook de parkeernorm gaat op de schop. Het college stelt voor om wat vaker ‘af te wijken’ van de regel die bepaalt hoeveel parkeerplaatsen er per woning moeten worden aangelegd. Zo geldt bijvoorbeeld in de IJpelaar de norm dat elke nieuwe woning 1,9 parkeerplaatsen krijgt. De norm zet projectontwikkelaars onder druk om na te denken over de aanleg van bijvoorbeeld parkeergarages of andere oplossingen. Die zijn duur, dus de norm kan tot vertraging of zelfs afstel van bouwplannen leiden.

Wethouder Daan Quaars van Bouwen en Wonen ziet de versoepeling wel zitten: ,,Je kunt je afvragen hoeveel parkeerplaatsen we nog nodig hebben. Zeker als mobiliteit steeds meer een service wordt.’’ Hij wijst op plannen die er zijn voor nieuwbouw op de locatie van de Rabobank aan de Markendaalseweg. ,,Wie daar een huis koopt weet dat hij er zijn auto niet kwijt kan. Daarvoor in de plaats komt er wél een aantal deelauto’s’’, aldus Quaars.

De Beer droomt al van een Havenkwartier ‘zonder blik op straat’. ,,Auto’s worden niet verboden’’, zegt De Beer. ,,Maar mensen die niet zonder twee auto’s op de oprit kunnen, willen daar waarschijnlijk niet wonen’’, verwacht De Beer.

Het stadsbestuur heeft nog meer pijlen op zijn boog. Zo stellen burgemeester en wethouders onder meer voor om de raad niet langer besluiten over milieueffectrapportages voor te leggen. Dat kan, omdat het college die bevoegdheid namelijk zelf ook al heeft. De Raad van State is het overigens eens met deze werkwijze.

  1. Coach ex-prostituees: ‘Het is keihard. Maar er is een uitweg’
    PREMIUM

    Coach ex-prostitu­ees: ‘Het is keihard. Maar er is een uitweg’

    BREDA - De seksbranche tiert welig. Onzichtbaar en vaak duister in de huiselijke sfeer of hotelkamer. Prostituees hebben vaak moeite om te stoppen. Ze vinden in Joukje Welman van Instituut Maatschappelijk Werk (IMW) in Breda een stevig baken van hulp en zorg. Sinds de oprichting van het regionaal uitstapprogramma prostituees (RUPS) in 2015 heeft ze liefst 168 prostituees in de Baronie (Breda, Oosterhout en Etten-Leur) op weg geholpen.

In samenwerking met indebuurt Breda

Poll

'NAC moet met trainer Ruud Brood doorgaan in de eerste divisie'

'NAC moet met trainer Ruud Brood doorgaan in de eerste divisie'

  • Eens (80%)
  • Oneens (20%)
7566 stemmen