Breda lanceert strenger fietsregime
BREDA - Genoeg is genoeg. Vanaf nu gaat Breda de hardleerse fietser strenger aanpakken. Wie zijn fiets verkeerd parkeert, loopt het risico dat het rijwiel al na een half uur wordt verwijderd. Had je 'm maar netjes in een fietsenstalling moeten parkeren.
Delen per e-mail
Wethouder Greetje Bos liet het half augustus al weten: er is in de binnenstad genoeg plaats voor alle fietsen, dus er is geen enkele reden om je rijwiel ergens anders neer te zetten. Ze heeft ook een directe aanleiding voor haar strengere beleid: de brand vorig jaar in de Lange Brugstraat, waarbij de brandweer klem kwam te zitten tussen de fietsen.
Repressief
De wethouder wil niet dat de hulpdiensten nog een keer zoiets overkomt. ,,Maar ik beschouw het nieuwe beleid niet als repressief'', zegt Bos. ,,Het is gewoon een manier om de binnenstad voor iedereen prettig en toegankelijk te houden. Alleen moet je dan wel dit soort middelen inzetten.''
De vraag is: hoe realistisch is dit strenge fietsregime? Zelfs Bos constateert dat er een grens zit aan de hoeveelheid nietjes die je kunt plaatsen in een stad met meer dan 200.000 fietsen. Vandaar de strengere aanpak.
begin maar eens met de aanpak van al die vrachtwagentjes die door de binnenstad scheuren. Dat is een ergernis die bij de winkeliers op dit moment op nummer een staat
De Bredase verkeersdeskundige en stadsplanner Ineke Spapé is het daar niet mee eens: ,,Niet genoeg 'nietjes' in de stad? Zet er dan gewoon een stel bij. Heb je dan liever auto's'', vraagt ze zich af. ,,Op de plaats van één auto kun je twaalf fietsen kwijt. Wees blij dat bezoekers met de fiets naar de Beste Binnenstad komen en niet allemaal met de auto. Een aangename binnenstad is gebaat bij voetgangers en fietsers, niet bij auto's. Bovendien leveren fietsers al jaren meer omzet op voor de winkeliers dan automobilisten."
Draconische maatregel
Klopt, zegt Jos Koniuszek, de voorzitter van het Ondernemersfonds Breda. Hij zit niet te wachten op een strenger fietsregime. En niet alleen vanwege een mogelijk tegenvallende omzet. Hij omschrijft de nieuwe aanpak als een 'draconische maatregel, een slecht signaal in de richting van de fietsende bezoeker aan de binnenstad'. ,,Goed, soms staan er fietsen in de weg. En sommige ondernemers hebben er ook echt last van. Maar je kunt als gemeente ook doorslaan'', zegt Koniuszek.
De ondernemersvoorman denkt dat Breda zijn geld en energie beter in andere, belangrijker zaken kan steken. Zoals? ,,Nou, begin maar eens met de aanpak van al die vrachtwagentjes die door de binnenstad scheuren. Dat is een ergernis die bij de winkeliers op dit moment op nummer een staat. Niet de fietsoverlast'', zegt Koniuszek.
Wildgroei van fietsen is in Breda niets nieuws. Vraag maar aan Wilbert Willems. De oud-verkeerswethouder vocht een jaar of zes geleden ook al tegen de enigszins anarchistische mentaliteit van de lokale fietsenbezitter. ,,Er staan genoeg 'nietjes' in de binnenstad van Breda en ook in de stallingen is er plaats genoeg'', mopperde de GroenLinks-stadsbestuurder in 2012. En het is nog steeds dweilen met de kraan open, constateert Willems: ,,Als een fietser de ruimte krijgt, dan pakt ie 'm. De fietser wil maximale vrijheid en dat is bijna niet te reguleren. Het is een vrij onoplosbaar probleem.''
Het is nog steeds dweilen met de kraan open. Als een fietser de ruimte krijgt, dan pakt ie 'm. De fietser wil maximale vrijheid en dat is bijna niet te reguleren
Het was Willems die in het begin van dit decennium besloot om het aantal 'nietjes' in de stad massaal uit te breiden met 'een paar duizend'. Achteraf komt hij tot de conclusie dat je die dingen als gemeente niet oeverloos kunt blijven plaatsen: ,,Als je het te intensief doet, staan er al snel meer fietsen dan dat er nietjes zijn geplaatst. Alles boven op elkaar gepropt. Is het toch weer een puinhoop."
Beter bewegwijzering
Spapé stelt voor om de fietsen desnoods onder de grond te stoppen, net als op de Heuvel in Tilburg en bij de Sint Jan in Den Bosch. Daar gelooft ook Jos Mol wel in. Hij is beheerder van de stalling in de Nieuwstraat. Zijn stalling puilt regelmatig uit. Soms moet hij fietsers wel drie keer per week teleurstellen. ,,En dan gaat het om gewone dagen, zonder bijzondere evenementen.''
Mols oplossing: ,,Gewoon een stalling erbij, want de huidige capaciteit is niet voldoende. Zeker niet in de weekeinden. En zorg voor een betere bewegwijzering naar de stallingen Turfschip en Concordia. Simpel.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zijn er wel genoeg fietsparkeerplaatsen bij NAC?
BREDA - Geen gratis busvervoer meer naar NAC. En dan gaat handhaving ook nog eens strenger controleren op foutgeparkeerde fietsen bij het stadion. Reden voor de Bredase fracties van D66 en PvdA om vragen te stellen aan het collegebestuur over de fietsparkeerplekken bij het Rat Verlegh Stadion. -
Breda wil niets weten van tekort aan stallingen: 'Genoeg capaciteit voor fietsen'
BREDA - Met ruimte voor 9.000 fietsen is de capaciteit van de fietsenstallingen in de binnenstad van Breda meer dan voldoende. Wethouder Greetje Bos bestrijdt dat een tekort aan plaatsen in het centrum het fout parkeren in de hand zou werken. -
PREMIUM
Tom schoot van elke Bredaas straatje een mooi plaatje
BREDA - Drie jaar lang doorkruiste Tom Boudewijns (75) de gemeente Breda om er van elke straat een foto te maken. Hij bewerkte ze thuis, rangschikte ze op straatnaam en bouwde zo een indrukwekkende verzameling op. Onlangs schonk hij zijn foto's aan het Stadsarchief. ,,Zo blijven ze bewaard en voor iedereen toegankelijk.” -
KAARTJE
Breda voert controles op fout gestalde fietsen nóg verder op
BREDA - Wie zijn fiets gevaarlijk stalt bij het Rat Verlegh Stadion voor een wedstrijd van NAC, moet vrezen dat zijn fiets na het duel al is geruimd. -
PREMIUM
Even wennen, maar de buurtbus rijdt weer in Prinsenbeek: ‘Het busje is veel fijner dan de taxi’
PRINSENBEEK - De Brabantse buurtbussen rijden sinds deze maandag weer. Met een aangepast interieur vanwege corona, maar de dienstregeling is ongewijzigd. Het loopt de eerste dag bepaald niet storm, maar dat zal gewenning zijn. De buurtbussen stonden door de crisis lang in de remise, maar de chauffeurs zijn blij dat ze weer rijden. ,,We voorzien duidelijk in een behoefte.”
-
Vraag naar kantoren stagneert in Breda
BREDA - De vraag naar kantoren is in Breda net als in de rest van Nederland teruggelopen. Vanwege het grote aantal mensen dat thuiswerkt, stellen bedrijven verhuizingen naar grotere kantoorruimtes uit. -
PREMIUMvideo
Steijn over promotierace NAC: ‘Het zal tussen vier of vijf ploegen gaan, het wordt nog spannend zat’
NAC is weer volop in de race om plek twee, zeker na het puntenverlies van De Graafschap en Almere dit weekend. Maurice Steijn noemt het morsen van de concurrentie ‘lekker’, maar weet dat zijn ploeg maar één ding te doen staat, maandag tegen TOP Oss. ,,Het heeft alleen maar nut als wij zelf winnen.” -
PREMIUM
GGD West-Brabant: verhoogd coronarisico horecamedewerkers niet nodig als ze zich aan de regels houden
BREDA/ROOSENDAAL - Het aantal mensen dat in de horeca werkt en corona heeft gehad ligt aanzienlijk hoger dan gemiddeld het geval is bij de rest van de bevolking. Ook onder kappers en hun medewerkers blijkt corona vaker voor te komen. Dat blijkt uit een studie van GGD West-Brabant.
In samenwerking met indebuurt Breda