Breda krijgt cultuurabonnement

BREDA - Na Amsterdam en Den Haag wordt nu ook in de vijf grote Brabantse steden de cultuurpas 'We are Public' ingevoerd. Die pas is een soort cultuurabonnement. Voor 15 euro per maand geeft die toegang tot uiteenlopende cultuuruitingen.

Volledig scherm
Donderdag opent internationaal fotofestival BredaPhoto. © ron magielse / pix4profs

Op 1 april gaat de zogenoemde 'campagnetijd' van start. Binnen zes weken hoopt We are Public Brabant tweeduizend leden te werven. Lukt dat, dan wordt de pas 1 juni definitief ingevoerd in Breda, 's Hertogenbosch, Tilburg, Eindhoven en Helmond.

Inmiddels hebben zich in die steden verschillende culturele organisaties verbonden aan We are Public. In Breda gaat het bijvoorbeeld om het Chassé Theater, De Stilte, Club Solo, BredaPhoto, Graphic Design Festival, KOP, Electron en het Van GoghHuis in Zundert. Het nieuwe Stedelijk Museum sluit zich later aan.

Uit wat de culturele organisaties bieden, wordt een selectie gemaakt. Leden van We are Public kunnen zo dagelijks één of meer cultuuruitingen bezoeken in alle zeven deelnemende steden.

De abonnees betalen niets meer dan hun maandbedrag. De culturele instellingen krijgen, voor elk bezoekend We are Public- lid, veertig procent van het kaartje vergoed.

Doel is meerledig, vertelt Monique van de Wijdeven van We are Public Brabant. Niet alleen zien culturele instellingen hun bezoekersaantallen groeien. ,,Ook biedt het de leden kans om in aanraking te komen met zaken waar ze anders misschien niet zo snel heen zouden gaan." Bijvoorbeeld moderne opera.

De pas werd twee jaar geleden in Amsterdam geïntroduceerd en is daar, met inmiddels zo'n vierduizend leden, een succes, aldus Van de Wijdeven. 

In samenwerking met indebuurt Breda