Volledig scherm
Foto ter illustratie © Getty Images

Breda heeft meeste elektrische auto's van Brabant

BREDA - In de gemeente Breda rijden in 2018 veruit de meeste elektrische auto's rond van heel Brabant. Met 6.632 elektrische voertuigen is de West-Brabantse stad absolute koploper in de lijst. Tilburg volgt op grote afstand, met 2.497 elektrische auto's. Dat blijkt uit cijfers van de RDW en Oplaadpalen.nl .

Het grote aantal elektrische auto's in Breda heeft te maken met het het feit dat daar leasemaatschappij Alphabet is gevestigd. Alle leaseauto's die het bedrijf in beheer heeft, zijn geregistreerd in Breda. 

Tot en met 2016 was Eindhoven het Brabantse boegbeeld voor elektrisch rijden. Daar was Athlon gevestigd, de leasemaatschappij die in december 2016 werd verkocht aan Mercedes-Benz en naar Almere verkaste. Daar zijn in 2018 dan ook de meeste elektrische auto’s geregistreerd van heel Nederland: ruim zeventienduizend.

Laadpunten

Mensen met een elektrische auto hebben baat bij zo veel mogelijk laadpunten in de buurt. Op dat vlak blijft Breda achter. Gemiddeld zijn daar voor elk laadpunt 12,2 auto's. In Tilburg daarentegen hoeven elektrische rijders minder lang te wachten voordat ze hun auto op kunnen laden, want daar zijn gemiddeld 5,3 auto's per laadpunt. In Eindhoven zijn dat er 2,3 per laadpunt.

In de gemeente Loon op Zand hoeven bezitters van elektrische auto's daarentegen nooit te zoeken naar een oplaadpunt. Met 104 laadpunten voor alle 105 elektrische auto's heeft de gemeente de hoogste ‘stopcontactdichtheid’ van heel Brabant. De gemeente wordt op de voet gevolgd door Boxtel, met 1,6 auto's per laadpunt en Bergen op Zoom met 1,8 auto's per laadpunt.

Landelijk gezien is er gemiddeld voor iedere vier elektrische auto’s één laadlocatie beschikbaar.

Landelijk

In vier jaar tijd is het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s ruim verdrievoudigd. Momenteel telt Nederland ruim 40.000 laadlocaties. Ook het aantal elektrische auto’s steeg in die periode flink tot ruim 132.000. 

Het gaat zowel om volledig elektrische auto’s, als zogeheten plug-in hybrides. Ondanks deze flinke toename vormen auto’s met een stekker slechts een fractie van het totale wagenpark. De overheid wil dat in 2020 tien procent van de verkochte auto’s elektrisch is. Die doelstelling is nog ver weg: volgens de Europese koepel van autofabrikanten ACEA had vorig jaar slechts 2,7 procent van de verkochte auto’s in Nederland een stekker.

In samenwerking met indebuurt Breda