Volledig scherm
Auto botst tegen betonnen bloembak in Zundert © Tom van der Put / MaRicMedia

‘Bloembakken in Zundert temperen vaart nauwelijks’

ZUNDERT- Vrijdag reed op de Meirseweg in Zundert een auto tegen een bloembak. Dat was niet voor het eerst. Met de bakken probeert de gemeente Zundert in verschillende straten de snelheid uit het verkeer te halen. Maar werken ze? Hoe dan ook, na de zomer moet er een einde komen aan de hardrijders en verkeersdrukte op verschillende wegen in Zundert. Dan treedt het nieuwe gemeentelijk vervoersplan in werking.

Auto’s zoeven gehaast over de rechte stukken van de Burgemeester Manderslaan. De realtime snelheidsborden geven haast consequent in het rood hogere snelheden dan 30km per uur aan. De bloembakken die de snelheid moeten minderen doen maar kortstondig dienst; vlak na het passeren ervan gaat de voet weer op het gaspedaal. Op de iets verderop gelegen Meirseweg botsten al wagens tegen de bloembakken. Deze zijn inmiddels verwijderd. Maar hoe voorkom je anders dat auto’s hier zo hard rijden? Drempels zijn geen optie, want het Corso moet erdoor.

Noodklok

Kees Havermans luidde al vaker de noodklok in deze krant. ,,Er kwamen hier zo’n driehonderd auto’s per dag langs, dat zijn er een stuk meer geworden. En inderdaad: veelal te hard.” Bij de seniorenwoningen raast het verkeer hard door, ziet ook een bewoner die in de tuin aan het werken is. ,,Hoe je het oplost, weet ik niet. De bloembakken staan dusdanig dat je er als fietser moeilijk langskomt. Dus fiets ik vaak middendoor.” Wat ook tot gevaarlijke situaties leidt.

Een passerend echtpaar pleit voor drempels die eenvoudig weg te halen zijn. ,,Of flitsers. Bekeuren. Ik weet echt niet hoe je dit anders oplost, ze rijden hier echt hard.”

Molenstraat

De toename van het verkeer is te wijten aan de langdurige sluiting van de Molenstraat. Ook andere omliggende straten als de Veldstraat, Berkenring en Prinsenstraat hebben last van extra verkeersdrukte. Havermans noemt dit vooral ‘boodschappenverkeer’. ,,Er is een enorme toename aan Belgen, de boodschappen zijn hier kennelijk goedkoper”, vermoedt hij.

Volgens buurtbewoner Evert Jacobs van de Veldstraat denken de meeste passanten dat dit een 50 km-weg is. Automobilisten rijden soms zelfs met ruim 70 km. ,,Alleen aan het begin en het einde staat dat dit een 30 km-zone is. Er zijn hier nutteloze paaltjes weggezet, die eerder een gevaar opleveren, dan afremmen. De politie weigert te handhaven en wijst naar de gemeente. Die wijst terug.”

Wethouder Patrick Kok over de klachen: ,,Het is niet zo heftig als wordt beweerd, maar een toename is niet te ontkennen. We werken volop in de Molenstraat, zo’n ingreep heeft logischerwijs veel invloed op andere wegen. Na de zomer treedt het nieuwe gemeentelijk vervoersplan in werking, waarin ook deze straten worden meegenomen.” Of er op korte termijn nieuwe bloembakken komen op de Meirseweg is niet duidelijk.

  1. Ik ben echt klaar met dit kabinet
    Geef uw mening

    Ik ben echt klaar met dit kabinet

    Als alles volgens planning verloopt, gaan we in Nederland in maart 2021 weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Dat duurt dus nog bijna anderhalf jaar. Ondertussen is wel duidelijk geworden dat heel wat mensen in dit land ontevreden zijn, boos ook. Het huidige kabinet, Rutte III, lijkt vandaag de dag vooral druk met brandjes blussen, van woedende boeren tot boze docenten. Wordt het niet tijd voor een frisse wind? Of moet kabinet Rutte III de vier jaar vol maken?

In samenwerking met indebuurt Breda