Volledig scherm
Stichting Brood en Rozen met hun gewonnen cheque en beeldje © Brood en Rozen

Bijzonder initiatief voor vrouwen in de bijstand wint Ab Harrewijn Prijs

BREDA - Een blind date met een topman:  met dit initiatief heeft vrouwenrechtenorganisatie 'Brood en Rozen' de Ab Harrewijn Prijs gewonnen. Ieder jaar wordt deze prijs uitgereikt aan een initiatief dat zich inzet voor de rafelrand van de samenleving.

Niet klagen over werkloosheid, maar zoeken naar oplossingen. Stichting Brood en Rozen brengt bijstandsvrouwen in contact met belangrijke figuren in het bedrijfsleven. De bedoeling is dat deze topmannen een kans bieden aan vrouwen in de bijstand, zodat zij weer aan de slag kunnen. Topmannen als oud-minister president Balkenende en burgemeester Paul Depla van Breda waren al van de partij, maar ook hoge heren uit het bedrijfsleven.

Werelden verbinden

Nora Kasrioui, initiatiefnemer van Brood en Rozen, nam de prijs in ontvangst. ,,De jury had veel waardering voor ons initiatief", vertelt Kasrioui. ,,Door te netwerken met topmannen van bedrijven kunnen vrouwen die al een langere tijd thuis zitten en geen werk vinden weer aan de slag. Het is de derde keer dat we op 8 maart (Internationale Vrouwendag) vrouwen in contact hebben gebracht met topmannen van grote bedrijven. Op deze manier verbinden wij werelden." 

Het traject dat de vrouwen bij Brood en Rozen doorlopen duurt zo'n zes maanden.  ,,Het traject bestaat uit een proces van onder meer voorselectie en een bewustzijnsprogramma", zegt Kasrioui. ,,Als de grote dag aangebroken is, dragen we het stokje over aan de topmannen. Zij nemen de vrouwen drie maanden onder hun hoede en zoeken naar mogelijkheden voor hen. Ze hebben een inspanningsverplichting en nemen één vrouw onder hun hoede, zodat ze genoeg hulp en aandacht krijgen."

Training

Dankzij het initiatief van Brood en Rozen heeft alleenstaande moeder Miriam van Haperen een baan gevonden. ,,Het project is in één woord te omschrijven als geweldig", vertelt Van Haperen. ,,Mijn klantmanager belde mij in januari op en vroeg of het project iets voor mij was. Ik verwachtte er niet veel van, maar ik ben uiteindelijk zes weken lang elke dag aanwezig geweest bij de trainingen. Ik werd meer bewust van mijn kwaliteiten door de methode van Brood en Rozen." Van Haperen vertelt dat ze onder andere door oefenen met sociale etiketten, schilderen en presentatievaardigheden meer inzicht in zichzelf heeft gekregen. ,,Op 8 maart ben ik toen in contact gekomen met Thomas Martin (CEO Van Tilburg-Bastianen Groep). We hadden direct een klik en ik werk nu twee dagen per week voor zijn bedrijf." 

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda