Volledig scherm
Een litho uit omstreeks 1948. In de reclame-uitingen werd vaak gebruik gemaakt van klassieke Bourgondische personages als de Drie Musketiers. © Stedelijk Museum Breda

Bier in het museum: van De Drie Hoefijzers tot Big Belly Brewing

BREDA - Twee paarden zitten aan de bar. Zeg het ene paard tegen het andere: 'Wat trek jij het liefst?'. Antwoordt het andere: 'Een fles Drie Hoefijzers-bier open'. Humor uit medio vorige eeuw, te zien in het Stedelijk Museum Breda op een expositie over bierbrouwen in Breda. De 'paardenmopjes' zijn afgebeeld op glazen van De Drie Hoefijzers.

Van 24 mei tot en met zondag 3 juni wordt de Week van het Nederlandse Bier gehouden. Het museum aan de Boschstraat speelt daar op in met een gratis toegankelijke tentoonstelling, die zaterdag is gestart en ook tot en met 3 juni loopt.

Van traditie tot Indie

"De traditie van brouwen gaat in Breda terug tot de veertiende eeuw en nu zie je weer een nieuwe jonge garde aan brouwers opkomen," zegt Vincent Koreman, de stadscurator van het museum. De expositie laat historische (reclame)beelden zien van de bekendste brouwerij uit de Bredase geschiedenis: De Drie Hoefijzers. Die worden gecombineerd met hedendaagse ontwerpen van drie onafhankelijke Bredase brouwerijen Frontaal, Bliksem en Big Belly Brewing. Vandaar de naam voor de tentoonstelling: 'Van traditie tot Indie'.

Volledig scherm
Een affiche uit 1960. In de reclame-uitingen werd vaak gebruik gemaakt van klassieke Bourgondische personages als de legendarische Cambrinus, de vorst van het bier. © Stedelijk Museum Breda

De expositie is te zien in het voorste deel van het museum, in de foyer en zelfs in het café, waar een bijzonder affiche voor bokbier hangt uit 1955. Het is gemaakt door kunstenaar Jan van Giesen en door het museum aangekocht voor de vaste collectie. Anders dan de meer romantisch geïllustreerde affiches met bierdrinkende personages die De Drie Hoefijzers vaak liet maken, heeft dit affiche een meer schetsmatig, abstract karakter met een bok in het midden.

Volledig scherm
Bokbier-affiche uit 1955 voor De Drie Hoefijzers met ontwerp van beeldend kunstenaar Jan Giesen. © Stedelijk Museum Breda

In de expo-ruimte hangen diverse affiches uit de jaren vijftig en zestig van De Drie Hoefijzers waarbij gebruik werd gemaakt van klassieke Bourgondische personages zoals de Drie Musketiers en Cambrinus, de vorst van het bier. "De Drie Hoefijzers hield daar lang aan vast, terwijl Heineken toen al veel meer moderne reclames had," zegt Koreman.

Daar tussen in zijn de ontwerpen te zien van de nieuwe brouwerijen. "Die zijn grafisch heel fraai en interessant. De etiketten van Frontaal hebben iets strip-cartoonesks, Big Belly heeft een reeks mooie afbeeldingen en Bliksem baseert zich meer op de punk- en hardrock-cultuur," aldus Koreman.

Volledig scherm
De bieren van de Bredase brouwerij Big Belly Brewing © Big Belly Brewing

"Zodra je een biertje bestelt, begint de beleving. Daarom besteden we zoveel aandacht aan de etiketten en maken we er ook een ludiek verhaaltje bij," zegt Remco Franssen van Big Belly Brewing, dat sinds 2016 bestaat en speciaal bieren heeft met namen als Aethelstan, Mo Phi en Jumping Jack.

Bier-activiteiten

In het museum zijn volgende week twee extra activiteiten in het kader van de expositie, zoals op dinsdag 29 mei 'food pairings', waarbij mensen vijf biertjes en vijf hapjes met elkaar kunnen combineren tot een verrassende combinatie. Op vrijdag 1 juni is er een thuisbrouwintroductie door Minibrew en Frontaal. 

De Week van het Nederlandse Bier wordt op zondag 3 juni afgesloten bij de buren van het museum in de Boschstraat: café-restaurant-brouwerij De Beyerd. Daar is dan binnen en buiten van 13.00 tot 19.00 uur een bierfestival waar Brabantse streekbrouwerijen hun producten presenteren. 

Volledig scherm
Affiche 'Breda Bier Feesten' uit 1964 © Stedelijk Museum Breda
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda