Volledig scherm
Bier halen bij NAC, de bekers passen nog net op het blaadje. FOTO Roy Lazet/het fotoburo.

Avondje NAC: bier is een 'kernwaarde' van de club

BREDA - NAC en bier horen al bijna honderd jaar bij elkaar. Het elftal strijdt op het veld. De aanhang drinkt langs de lijn. Vorige maand bereikte de club een recordomzet van honderdduizend euro tijdens een wedstrijd.

De supporters van de Parel van het Zuiden lopen op kop als het om bier drinken gaat. Hans Poppelaars, manager marketing in het Rat Verleghstadion, heeft cijfers bij de hand. Uit onderzoek van de KNVB blijkt dat 47 procent van de NAC-supporters tijdens een thuiswedstrijd elf euro of meer aan eten en drinken uitgeeft. Bij Groningen, Utrecht, NEC en Vitesse trekt gemiddeld 19 procent van de fans elf euro of meer voor consumpties uit.

Evenementenbier

Bij NAC komt er geen ‘evenementenbier’ - meer water dan bier - uit de tap. Bij sommige clubs in de eredivisie is dat wel het geval. Die hangen dat niet aan de grote klok. Evenementenbier past niet bij de ‘kernwaarden’ van NAC, aldus hoofd veilligheid Leon Aerssens. „We zijn Bourgondisch. Van alle supporters drinkt 95 procent twee of drie biertjes tijdens de wedstrijd. Dat hoort bij het Avondje NAC.”

Raptaps

De installatie van ‘raptaps’ zorgt voor een snelle bediening: 24 ‘plastic glazen’ worden in één keer met bier gevuld. Naast bier zijn ook witte wijn, rosé, frisdrank, erwtensoep, koffie, thee, broodjes, snacks, snoep en andere versnaperingen te koop.

Lees maandag een uitgebreid sfeerverslag van een avondje NAC, met bier, in BN DeStem.

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda