Volledig scherm
Volgens de leiding van Arriva is de busuitval een tijdelijk probleem dat zich vooral in september voordoet als de drukte op de busstations - zoals hier in Breda - toeneemt en er meer ritten verreden worden. © Pix4Profs-Ron Magielse

Arriva met de handen in het haar: veel bussen vallen uit door tekort aan chauffeurs

Door personeelstekort vallen dagelijks busritten van Arriva in West-Brabant uit. De nood is zo hoog dat de vervoerder nu zelfs gepensioneerde chauffeurs inzet. 

Arriva erkent de problemen, maar spreekt van slechts 'enkele diensten' die door een tekort aan chauffeurs uitvallen. Volgens interne overzichten van Arriva, die in handen zijn van deze krant, gaat het echter alleen al de afgelopen twee weken om vele tientallen busritten. 

Uitzendkrachten

De busuitval doet zich met name voor in de regio Breda. Door de problemen heeft Arriva kantoorpersoneel op het busstation geposteerd om ontevreden reizigers te woord te staan. Behalve gepensioneerde chauffeurs worden ook uitzendkrachten ingezet om de personeelsproblemen op te lossen. 

'Tijdelijk probleem'

Volgens woordvoerster Suzan van Beek van het  vervoersbedrijf gaat het om een tijdelijk probleem. ,,September is traditioneel een lastige maand. Het aantal reizigers neemt toe, het aantal ritten ook en tegelijkertijd is een aantal chauffeurs nog op vakantie.''

De provincie Noord-Brabant die toezicht houdt op het  stad- en streekvervoer zegt van de gestegen busuitval op de hoogte te zijn. Althans in september, in de maanden ervoor was sprake van een dalende tendens, zegt een woordvoerder die de cijfers over de laatste week nog niet heeft gezien.

Boetes

Contractueel is vastgelegd dat 0,2% van alle aangeboden ritten van Arriva  op jaarbasis mag uitvallen. Komt de vervoerder daarboven, dan dreigt een boete. Maar volgens de provinciewoordvoerder is daar nog geen sprake van. 

Chauffeurs balen

De chauffeurs van Arriva balen van de busuitval. ,,Dagelijks moeten wij het gemopper van de klanten aanhoren. Die hebben geen boodschap aan het verhaal dat we onvoldoende personeel hebben. Die willen hun bus. Begrijpelijk, maar als chauffeur heel frustrerend’’, vertelt een aantal van hen.

Reizigersorganisatie Rover baalt al net zo hard en dringt er bij de provincie op aan er goed op toe te zien dat zoveel mogelijk ritten doorgaan. ,,We verwachten dat zij de vervoerder goed bij de les houden en elke uitgevallen rit noteren. Een reiziger mag en moet er vanuit kunnen gaan dat de beloofde ritten ook daadwerkelijk gereden worden.''

Volledig scherm
Wachten op buslijn 115 van Breda naar Zundert. Een van de lijnen waar busdiensten de afgelopen tijd geregeld uitvielen. Tot frustratie van de reiziger. © Pix4Profs-Ron Magielse

Arriva is niet de enige busmaatschappij waar ritten stelselmatig uitvallen. Ook bij Syntus in de regio Utrecht blijven als gevolg van de personeelskrapte regelmatig een aantal stads- en streekbussen in de remise. Datzelfde geldt voor Connexxion in Zeeland en  de Randstad. 

Ladies Days

Allemaal zeggen ze last te hebben van de krappe arbeidsmarkt bij de werving van nieuwe chauffeurs. Connexxion probeert daarom vrouwen te werven voor een baan achter het stuur en organiseert  speciale Ladies Days. Arriva, dat  door de uitstroom van oudere chauffeurs straks ook met structureel tekort aan chauffeur kampt, werkt nauw samen met scholen. In het MBO-onderwijs is onlangs een klas van start gegaan die leerlingen in een jaar tijd klaarstoomt voor het beroep van buschauffeur.

Reizigers balen: 'Drie uur onderweg? Ik heb maar een auto gekocht'

Wachten, wachten wachten en tóch geen bus. Veel reizigers hebben het helemaal gehad met het uitvallen van busdiensten bij Arriva. Zoals Esmee van Marion uit Heinenoord. Sinds een tijdje moet ze met enige regelmaat met de bus naar Breda om daar weer over te stappen op de volgende. Maar of ze ook rijden, is telkens weer een verrassing.

Het is maandagochtend. Wachtend op de bus op station Breda, zucht Esmee nog maar eens diep. De frustratie zit overduidelijk hoog. ,,De eerste twee maanden waren verschrikkelijk, bussen vielen continu uit en daardoor kwam ik vaak te laat. Echt een drama.'' Uit arren moede heeft Esmee besloten maar een auto te kopen. ,,Want ik moet wel kunnen vertrouwen op het openbaar vervoer.'' Haar gezicht klaart op. ,,Volgende week heb ik 'm. Inplaats van drie uur onderweg te zijn, ben ik dan nog maar een uurtje onderweg.''

,,It pisses me off'', reageert Maddie Cant, een Engelse studente die in Breda woont. Zo'n vier keer per week moet ze naar Zevenbergen. Met de bus. ,,Maar je kan er niet op vertrouwen. Soms moet ik anderhalf uur wachten, omdat er zomaar twee bussen uitvallen. Vandaag mis ik opnieuw een les omdat de bus niet rijdt.'' Weer een andere reiziger klaagt over een gebrek aan informatie. ,,Aan de buschauffeurs ligt het niet. Die zijn echt heel aardig en willen je helpen. Maar het probleem is dat verder niemand wat weet. Als er een bus uitvalt, zijn er vaak ook alternatieven maar de informatiebalie kan me dan geen antwoorden geven. En de website van 9292 is nooit accuraat, met de consequentie dat er bussen voor je neus vertrekken die je ook had kunnen nemen.''

In samenwerking met indebuurt Breda

poll

'De selectie van NAC is goed genoeg om zich probleemloos te handhaven in de eredivisie'

  • Ja (33%)
  • Nee (67%)
4415 stemmen