Volledig scherm
. © ANP/BNDeStem

Alles in Breda is opeens ‘grenzeloos, groen en gezellig’

COLUMNBreda Brengt Het Samen. We zijn de stad van de drie G’s: grenzeloos, groen en gezellig. Maar ik ben er wel even klaar mee. Want als er morgen een Belg tijdens een vrijgezellendag in een kikkerpak lollig aan het doen is, hoor ik op het stadskantoor al weer iemand kirren hoe ‘grenzeloos, groen en gezellig we hier wel niet zijn’.

De slogan Breda Brengt Het Samen werd in 2017 bedacht naar aanleiding van de drie thema’s die bij het Verhaal van Breda naar voren waren gekomen: internationalisering, vergroening en verbinding. Goede thema’s. Mits ze afgebakend en verdiept worden. En de slogan kan ook op een goede manier werken als die juist wordt geladen.

Stel er zijn meerdere initiatieven in de stad om statushouders aan de slag te helpen en er is een ambtenaar die daar een verbinding tussen legt. Dan kun je daar met recht de slogan op loslaten. Of je maakt een gaaf promo-filmpje waarin je internationale studenten op een sfeervol terras samen laat proosten: hoppa Breda Brengt Het Samen! Zo moeilijk is citymarketing niet.

Ik constateer echter dat Breda Brengt Het Samen een karikatuur dreigt te worden. Alles is opeens ‘grenzeloos’ of ‘gezellig’ of ‘groen’. Of het nu de cultuurvisie, de opening van De Rooi Pannen of de komst van de Vuelta is. Zelfs als gesproken wordt over een ‘participatieleidraad’ die inwoners meer moet betrekken bij bouwprojecten, zegt iemand parmantig: ‘kijk dat past nou heel goed bij Breda Brengt het Samen’. Schei toch uit. Vroeger heette dat gewoon inspraak.

Breda Brengt Het Samen moet een ‘mindset’ worden op het Stadskantoor, stelde het college van B&W eerder dit jaar. Heel goed, als dat de houding wordt in de dagelijkse dienstverlening en als dat bij het maken van beleid tot in de haarvaten wordt meegenomen.

Maar ik vrees dat het eerder een plichtmatig verhaal wordt, een schaamlap die nu overal opgeplakt kan worden: ‘De nieuwe daklozenopvang is een mooi voorbeeld van Breda Brengt Het Samen’. Of zoiets. En als ambtenaren het maar vaak genoeg noemen, krijgen ze straks bij hun beoordelingsgesprek netjes een vinkje. Want het moet wel gezellig blijven.

Quote

Ik vrees dat het een plichtma­tig verhaal wordt, een schaamlap die nu overal opgeplakt kan worden

Paul Verlinden
  1. Titelsong van hitserie La casa de papel te horen uit kerkklokken in Eindhoven: Netflix onthult mysterie
    video

    Titelsong van hitserie La casa de papel te horen uit kerkklok­ken: Netflix onthult mysterie

    EINDHOVEN - Waarom spelen de kerkklokken van Nederlandse kerken vrijdagmiddag het nummer ‘Bella Ciao’? Een mysterieuze boodschap op het Instagramaccount van Netflix Nederland verraadt de reden daarvan: kerken kondigen het derde seizoen aan van de hitserie La casa de papel, dat vandaag begon. Het reclamebureau van de streamingdienst heeft zelfs de beiaardier van de Catharinakerk hiervoor benaderd, maar de beheerder van de kerk wist van niks.

In samenwerking met indebuurt Breda