Volledig scherm
De perrons van het busstation in Breda zijn uitgestorven. © Gerlach Hochstenbach

Acties in streekvervoer
gaan door, ook in het weekend

updateBREDA - De acties in het streekvervoer gaan onverminderd door. De chauffeurs die bij de FNV zijn aangesloten rijden ook in het weekend niet. CNV-chauffeurs zijn formeel niet door de bond opgeroepen om in het weekend het werk neer te leggen. Dat wordt aan de individuele leden overgelaten.

Vanaf maandag wordt mondjesmaat gereden. Zowel de FNV- als CNV-buschauffeurs rijden dan alleen tijdens de ochtend- en middagspits. Die sobere dienstregeling geldt in ieder geval tot en met woensdag.
Volgens actieleider Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen is er na drie dagen van staken 'helaas nog geen beweging bij de werkgevers'. "Dat betekent dat veel bussen stil blijven staan."
FNV-onderhandelaar Paula Verhoef: "Ongelofelijk balen dat het zo moet, dit is het laatste dat chauffeurs willen. Maar er is geen keus. Er moet gewoon echt iets gebeuren aan de belachelijk hoge werkdruk in het streekvervoer. En nu we het er toch over hebben, graag ook aan de belachelijke opstelling van werkgevers in dit traject. Ze zijn blind en doof voor hun eigen mensen en voor de reizigers. De woede onder de chauffeurs wordt alleen maar groter en daarmee hun vastberadenheid."

Pauzes

De vakbonden eisen meer loon en pauzes dan de werkgevers willen bieden. Onderhandelingen hierover zijn de afgelopen maanden telkens op niets uitgelopen.
De bonden kiezen bewust voor een staking buiten de spits. Er wordt gereden tot 10.00 uur in de ochtend en tussen 15.00 en 19.00 uur. Warnaar: "Met deze mildere actievorm kunnen de buschauffeurs de staking toch doorzetten, zonder dat zij de reizigers al te veel te duperen. Ze staken echt niet voor hun plezier, ze vinden het veel leuker om mensen van A naar B te brengen", aldus Warnaar van het CNV. 
,,Het publiek wordt hier helemaal gek van'', zegt voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). ,,Wij begrijpen hier niets van. Het is nu echt volstrekt onduidelijk waar de reiziger aan toe is.''

Volgens CNV-stakingsleider Daan van Baal in Breda zullen er dit weekend CNV-chauffeurs zijn die 'gewoon aan het werk gaan'. "Ze kunnen zelf aangeven of ze meedoen aan de staking of niet. Gaan ze wel rijden, dan mogen ze geen besmet werk doen. Dat wil zeggen: ze mogen geen ritten rijden van stakende chauffeurs."
Van Baal realiseert zich dat het vervoer dit weekend tot problemen kan leiden. "Je hebt kans dat je wel van a naar b kan, maar niet meer terug."
Zijn Bredase collega-stakingsleider Louis Herbergs van de FNV: "Er zal dit weekend geen betrouwbare dienstregeling zijn. Heel vervelend, maar het is niet anders."

Uitgestorven

De busperrons in het station van Breda bieden ondertussen al dagen een uitgestorven aanblik. Een enkele passagier loopt verdwaasd rond. “Ik moet naar Princenhage, maar ook de stadsbussen rijden niet”, zegt een mevrouw. “Dan zal ik iemand moeten bellen die mij kan ophalen. Anders pak ik wel een NS-fiets.”

Elders in het station staat een jonge busschauffeur te wachten op de trein naar Amsterdam. Hij maakt van de stakingsdag een dagje uit. De Bredanaar, die anoniem wil blijven, is 25 en is sinds drie jaar in dienst van Arriva. “Ik rijd stads- en streekbussen.” Hij staat achter de vakbondsactie van dit moment. “Er is echt een groot tekort aan chauffeurs. Dat zorgt voor een onaanvaardbare werkdruk. Vaak word je op je vrije dag gebeld omdat ze anders het rooster niet dicht krijgen. Dat is dan op vrijwillige basis, maar je voelt wel de druk om toch te gaan werken.”

Brabantliner

De jonge Bredanaar rijdt vaak op de Brabantliner van Breda naar Utrecht. “Je hebt dan in Utrecht zes minuten de tijd om terug te keren. Maar als het even wat druk is geweest onderweg op de A27, haal je dat niet. Als je een paar minuten te laat bent, zie je passagiers al op hun horloge wijzen. En soms kan het ook niet anders. Een oud vrouwtje dat instapt heeft meer tijd nodig dan iemand anders.” 
Hij vertelt dat hij op het display op zijn dashboard kan zien of hij te laat is. “1 l betekent: een minuut te laat; 2 l: twee minuten te laat, enzovoort. Dat maakt je als chauffeur heel onrustig.”

Werkdruk

Bij de busremise aan de Slingerweg in Breda staan enkele chauffeurs met elkaar in conclaaf. Ook zij hekelen de werkdruk waaronder zij al tijden gebukt gaan. “Ik ben van nature een rustige bestuurder”, zegt een chauffeur die al dertig jaar in het openbaar vervoer werkzaam is. “Maar ik merk dat ik een brutale rijder ben geworden. Om telkens de rijtijden te halen, druk je het gaspedaal steeds iets verder in. Maar dat gaat ten koste van de veiligheid. Verdorie, we rijden toch niet met een bus vol maggiblokjes?”

Het liefst gaat hij zo snel mogelijk weer aan de slag. “Wij willen mensen vervoeren. Dat is ons werk. Maar het kan niet anders. We kunnen de rijtijden niet halen, de werkdruk is hoog, we voelen ons constant opgejaagd. En even fatsoenlijk naar het toilet is er niet bij."

  1. Rechtbank Breda opent condoleanceregister voor doodgeschoten Derk Wiersum: ‘Aanslag heeft mij gesterkt als advocaat’
    PREMIUM

    Rechtbank Breda opent condolean­ce­re­gis­ter voor doodgescho­ten Derk Wiersum: ‘Aanslag heeft mij gesterkt als advocaat’

    BREDA - De plek is niet toevallig gekozen: onder het beeld van Vrouwe Justitia. ,,Of liever vóór het beeld van Justitia, wij staan voor rechtsbijstand en voor de rechtsstaat”, verklaart Lex Lensink, deken van de Orde van Advocaten de plaats van het condoleanceregister. ,,In de openbaarheid, in de publieke hal van het gerechtsgebouw, niet in een hoekje of in een advocatenkamer".
  1. Negatieve spaarrente? Dan gaat mijn geld in een sok
    Geef uw mening

    Negatieve spaarrente? Dan gaat mijn geld in een sok

    Nederlandse spaarders houden het nieuws over de spaarrente momenteel zeer nauwlettend in de gaten. De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagt de rente namelijk wederom, wat kan leiden tot een negatieve spaarrentestand. Als de spaarrente negatief wordt, betekent dat dat spaarders moeten gaan betalen voor hun spaarcenten op de bank. En dat ziet de gemiddelde Nederlander niet zitten, bleek eerder al. Verdwijnt ons zuurverdiende spaargeld straks massaal weer in een oude sok?

In samenwerking met indebuurt Breda