Volledig scherm
Gestoken in hesjes en gewapend met vlaggen werden vanochtend bij Hazeldonk-Meer pamfletten uitgedeeld aan passerende chauffeurs. Het verkeer ondervond nauwelijks hinder van de actie. © Peter Ullenbroeck

Actie bij grensovergang Hazeldonk. ‘Nu nog vriendelijk, maar blokkades sluiten we niet uit’

De Belgische transportvakbonden hebben maandagochtend bij de grensovergang Hazeldonk-Meer actie gevoerd tegen de plannen in het Europees Parlement om de rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs te verruimen.

Tussen 7 en 9 uur ’s ochtends werden, aan de Belgische kant van de grens, pamfletten uitgedeeld aan passerende chauffeurs. Volgens de actievoerders brengen de plannen, als die doorgaan, de veiligheid van de chauffeurs in gevaar. Het verkeer ondervond nauwelijks hinder van de actie.

Het plan om de rij- en rusttijden te verruimen komt uit de koker van voormalig CDA-Tweede Kamerlid en tegenwoordig lid van het Europees Parlement, Wim van de Camp. Die wil de huidige regels voor chauffeurs verruimen. Inplaats van twee weken rijden en drie dragen rust, wil Van de Camp dat vrachtwagen-, bus- en touringcarchauffeurs voortaan drie weken mogen rijden met slechts twee dagen rust. Ook wil Van de Camp dat chauffeurs voortaan hun rusttijd weer in hun vrachtwagencabine mogen doorbrengen.

Volgens de actievoerders betekenen de plannen, waar het Europees Parlement later deze maand over stemt, een terug naar af voor de chauffeurs. Vooral de Oost-Europese. ,,Ik spreek hen regelmatig’’, vertelt de Belgische chauffeur Luc de Winter die maandagochtend meedeed aan de acties. ,, Ze zijn maanden van huis, hebben totaal geen rechten, worden onderbetaald. En omdat ze geen geld hebben koken ze hun potje langs de weg en kakken op parkeerplaatsen omdat er geen voorzieningen zijn. Dat is toch geen leven. Deze mensen hebben juist meer bescherming nodig, inplaats van minder.’’

Quote

Jammer dat de bonden in Nederland nu niet meedoen. Ik heb het idee dat ze daar wat minder haar op hun tanden hebben dan hier.

Floor Baleci, Belgische transportvakbond ACV CSC

De acties tegen de verruiming van de rij- en rusttijden werden vanochtend in meerdere Europese landen langs de grens gevoerd. Maar niet in Nederland. ,,Jammer’’, vindt woordvoerster Floor Baleci van de Belgische vakbond ACV CSC. ,,Ik heb het idee dat de bonden in Nederland wat minder haar op hun tanden hebben dan hier.’’ 

Volledig scherm
© Peter Ullenbroeck

Agnes Jongerius, voormalig voorzitter van de FNV en tegenwoordig lid van  het Europees Parlement voor de PvdA,  die bij de acties aanwezig was, liet zich over die opmerking niet uit. ,,Maar het is wel zaak dat dit plan niet doorgaat. De rechten van chauffeurs staan al enorm onder druk. Daar gaan deze voorstellen niet bij helpen.‘’ De FNV zegt van plan te zijn woensdagmiddag eenzelfde soort actie aan de Nederlandse kant van de grens bij Hazeldonk te organiseren. 

De transportcommissie van het Europees Parlement behandelt medio januari de voorstellen die nu op tafel liggen. Later deze maand stemt het parlement erover. Volgens de actievoerders vanochtend, zullen er hardere acties volgen als het parlement gaat instemmen met de plannen. ,,Dan zijn blokkades zeker niet uitgesloten.‘’

Volledig scherm
© Peter Ullenbroeck

In samenwerking met indebuurt Breda

poll

Wie moet in de spits staan bij NAC tijdens de absentie van topscorer Mitchell te Vrede?

Wie moet in de spits staan bij NAC tijdens de absentie van topscorer Mitchell te Vrede?

  • Giovanni Korte (1%)
  • Gervane Kastaneer (6%)
  • Sydney van Hooijdonk (35%)
  • Sullay Kaikai (14%)
  • Mikhail Rosheuvel (3%)
  • NAC moet een nieuwe spits halen (39%)
  • Robert Mühren (1%)
2738 stemmen

poll

Is NAC na de goede reeks en het vertrek van Willem II-topschutter Sol favoriet voor de derbyzege?

  • Ja (54%)
  • Nee (46%)
3844 stemmen