Aanpak zuidelijke rondweg Breda blijft onderwerp van gesprek

BREDA - Het debat over de aanpassing van de zuidelijke rondweg voor een betere doorstroming gaat komende donderdag, 18 januari, door. Er is twee uur vrijgemaakt om vragen van politieke partijen te beantwoorden. Volgende week donderdag volgt dan nog een debat met bewoners aan de route.

De zuidelijke rondweg is een flink dossier waar heel wat vergaderingen overheen gaan. Burgemeester en wethouders gaan voor een ingreep op de kruispunten Baronielaan en Fatimaplein. De route op die plekken wordt aangepast voor een grotere en betere afwikkelcapaciteit. 

De operatie waarbij er meer rijbanen bij komen kost zo'n drie miljoen euro. Het verkeer op de zuidelijke rondweg groeit 1,5 procent per jaar, tot 2030. Er rijden nu 36.000 auto's per etmaal, dat gaat naar 44.000 voertuigen in 2030. De wachttijden bij de twee kruispunten zullen in de ochtend- en avondspits nog langer worden als er niets gebeurt, voorspellen B en W. In de ochtend- en avondspits staan er al over honderden meters files.

Wachtrijen

 ,,De wachtrijen groeien al zestig meter per jaar. In tien jaar tijd gaat het dan om 600 meter lengte. Dan kom je al in file te staan bij de op- en afritten van de A27. Automobilisten gaan alternatieve routes zoeken. Verkeer op de Mastbosstraat, de Dr. Struyckenstraat, de Willem van Oranjelaan in het Ginneken, de Zwijnsbergenstraat, die wegen worden dan een stuk drukker'', aldus een uitleg vorige week. 

De politiek heeft een dertigtal vragen gesteld. Bijvoorbeeld: is onderzocht of ondertunneling mogelijk is? Als de tunnelbak tweebaans blijft, blijft het dan niet toch een bottleneck? Blijft het verkeer dan niet vastlopen? Of: wat kan er nog meer gebeuren tegen fijnstof? 

Ochtenddrukte zuidelijke rondweg Breda
Volledig scherm
Ochtenddrukte zuidelijke rondweg Breda © Jacques Hendriks

Volgens berekeningen zou de luchtkwaliteit er iets op vooruit gaan, het geluid zou binnen de toegestane toename van 1,5 dB blijven. Onder bewoners aan de rondweg en in directe omgeving is veel verzet tegen de plannen. Er zijn tegen de 150 handtekeningen verzameld en een gang naar de rechter wordt niet uitgesloten. 

Onderzoek

Bewoners vrezen, ondanks de resultaten van onderzoek, meer luchtvervuiling en nog langere files. Ook daar klinkt de roep op ondertunneling. Onderdeel van de plannen is ook een strengere handhaving door politie. Bewoners en de politiek dringen daar aanhoudend op aan. 

Er mag 50 kilometer worden gereden op het traject, maar de snelheid ligt vaak veel hoger. De gemeente is in overleg met politie over het inrichten van zeven radarlocaties aan de rondweg. Opstelplekken die vanaf de weg moeilijk zichtbaar zijn. Wanneer begonnen wordt met controles, de politie kon daar vanmiddag nog niet op antwoorden. 

Het debat donderdag begint om 19.45 uur, en vindt plaats in een pand aan de Riethil waar de gemeente tijdelijk onderdak heeft in verband met een verbouwing van het stadhuis.

Intensiveren

Mogelijk wordt in het voorjaar 2018 begonnen met het intensiveren van de snelheidscontroles op de zuidelijke rondweg. Dat meldt politiewoordvoerder Willem van Hooijdonk. ,,Ook nu doen we al met enige regelmaat lasercontroles. Dat is afhankelijk van de bezetting en van de wegen waar we projectmatig controleren.'' In overleg met de gemeente worden zeven plekken aan de rondweg verhard om een busje dat is uitgerust met radar te stationeren. 

"Op het moment dat die plekken verhard zijn, kunnen we de controles doen. We leggen ons niet vast op een aantal kern per week of maand, maar gaan de controles wel intensiveren. We verwachten ergens in het voorjaar zover te zijn."

Beoogde radarlocaties van politie op de zuidelijke rondweg.
Volledig scherm
Beoogde radarlocaties van politie op de zuidelijke rondweg. © Gemeente Breda
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda