A58 tussen Breda en Tilburg wordt 'de slimste snelweg van Europa'

BREDA - De A58 tussen Breda en Tilburg moet op termijn het slimste stukje snelweg van Nederland worden. De weg dient straks als proeftuin van tal van innovatieve oplossingen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakte dat maandagochtend bekend. Ze trekt honderden miljoenen uit voor de aanpak van de A58 en de A2 tussen knooppunt Deil en Vught. Van Nieuwenhuizen wil samen met provincie en gemeentes hiermee voorkomen dat A58 en A2 in de toekomst dagelijks in de file top tien staan.

Sint Annabosch

Al eerder nam het kabinet een besluit om de A58 tussen de knooppunten Galder en Sint Annabosch en tussen Tilburg en Eindhoven van vier naar zes rijstroken te verbreden. In december gaf ze Rijkswaterstaat de opdracht ook het gedeelte tussen Breda en Tilburg in de voorbereidingen voor een verbreding mee te nemen. Maandag heeft ze een definitief besluit genomen dat uiteindelijk in 2025 moet leiden tot extra rijstroken.

Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaf maandagochtend het startschot voor de aanpak van de A58 Breda en Tilburg en de A2 tussen knooppunt Deil en Vught. © ANP/Lex van Lieshout

Maar meer nog dan extra asfalt legt Van den Nieuwenhuizen de nadruk op slimmere oplossingen voor een beter gebruik van de weg. “We moeten anticiperen op de toekomst. Dagelijks staan ontzettend veel mensen in de file. We moeten tempo maken met de plannen, zodat op korte termijn verbetering merkbaar mis. Ik denk daarbij aan de inzet van nieuwe technieken, het verlengen van invoegstroken en andere snel realiseerbare ingrepen in de infrastructuur.”
De A58 speelt een belangrijke rol in de verbinding tussen de Rotterdamse haven met die in Antwerpen en het Roergebied. Eenvijfde deel bestaat uit vrachtwagens. 

Zelfrijdende auto's

Volgens de Tilburgse wethouder Mario Jacobs, bestuurlijk trekker van het project, wordt bij de aanpak van de A58 tussen Breda en Tilburg nadrukkelijk rekening gehouden met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens in de toekomst. “Om die reden moet je nu al op zoek gaan naar slimme mobiliteitsoplossingen.”

Experimenten met zelfrijdende voertuigen, auto’s die met elkaar communiceren, flexibele vangrails. “Auto’s die zelf bepalen hoe effectief als mogelijk ze van het asfalt gebruik kunnen maken. Het zou zou zo maar eens kunnen zijn dat ’s ochtends in de richting Tilburg vier rijstroken open zijn en ’s middags de andere kant op als dat de doorstroming bevordert.“ Toekomstmuziek? Volgens Jacobs gaat de innovatie snel. “Sommigen denken dat het kantelpunt, dat er meer zelfrijdende dan gewone auto’s op de weg rijden, in 2030 ligt. Anderen gaan uit van 2035 tot 2040. Maar dat het gaat gebeuren is zeker.”

Bedrijfsleven

De oplossingen voor een beter gebruik van de snelwegen worden de komende jaren verder onderzocht. De overheid betrekt hier nadrukkelijk het bedrijfsleven, universiteiten en hogescholen bij. “De A58 moet echt dé snelweg van de toekomst worden, de slimste snelweg van Europa”, aldus minister Van Nieuwenhuizen. “Met als belangrijkste doel dat de weggebruiker op een soepele en veilige manier van A naar B kan gaan.”
Realisatie van de plannen tussen Breda en Tilburg zijn geraamd op 70 miljoen euro. De provincie Brabant draagt hier maximaal 24 miljoen bij. Beoogde realisatie: 2025.
Aanpak van de A2 tussen Deil en Vught naar twee keer vier rijstroken kost een veelvoud: 430 miljoen euro. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er twee bruggen in dat traject liggen, over de Maas en de Waal.

In volle vaart

Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij met de haast die Van Nieuwenhuizen maakt met de aanpak van de Brabantse snelwegen. “Laten we die spirit vasthouden en in volle vaart vooruit gaan.” De projecten in Brabant maken deel uit van een breder offensief van het kabinet om Nederland ook in de toekomst bereikbaar te houden. Hiervoor is in totaal 2 miljard extra vrijgemaakt in het regeerakkoord. 

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda