Volledig scherm
De Merwedebrug bij Gorinchem. © Cor de Kock

Verborgen onder Merwedebrug zoeken naar scheurtjes

Verborgen onder het gehavende wegdek van de Merwedebrug zijn deskundigen druk bezig met hun onderzoek. Rijkswaterstaat heeft nog geen idee wat de spoedreparatie van de brug zal kosten.

Vanuit een gondel bekijken ze minutieus de draagbalken van de boog aan de Brabantse zijde op de aanwezigheid van haarscheurtjes, die eerder in de balken van de boog aan de Zuid-Hollandse kant zijn aangetroffen. Wat de bevindingen ook zijn, Rijkswaterstaat wil de Merwedebrug zo snel mogelijk repareren. In elk geval voor het eind van het jaar.

Over de kosten valt volgens Hanneke Derksen, woordvoerder van Rijkswaterstaat, nog niets zinnig te zeggen. ,,Pas als het onderzoek klaar is, is er een inschatting te maken. Spoedreparaties als deze betalen we uit ons reguliere onderhoudsbudget.''

Zorg
De problemen werden ontdekt na het maken van berekeningen voor de toekomstige verbreding van de A27. Die uitkomsten waren reden voor zorg. Na een eerste onderzoek op locatie besloot Rijkswaterstaat uit voorzorg alle vergunningen voor extreem zwaar verkeer - boven de 60 ton - in te trekken.

,,Er zijn ruim 200 ontheffingen afgegeven voor zware transporten over de Merwedebrug'', zegt Thérèse de Vroome van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. ,,De vervoerders kunnen via een online kaart zien van welke wegen ze gebruik kunnen maken. Beperkingen, zoals nu voor de Merwedebrug, zijn daarop ook zichtbaar.''

Voor de vervoerders betekent dit in de praktijk dat ze kilometers moeten omrijden, weet Renée Reijers, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland. Dit is de ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven. ,,Het verbod beperkt zich tot exceptionele transporten. Daarbij moet je denken aan vrachten die niet in een gewone vrachtwagen passen. Maar het gaat toch om 200 vergunninghouders die een alternatief moeten zoeken.''

Toezicht
​Rijkswaterstaat houdt zelf toezicht op het wegverkeer. Rond het knooppunt Gorinchem liggen meetpunten in de weg die passerend vrachtverkeer wegen. Tegelijkertijd worden kentekens geregistreerd. Wanneer blijkt dat er voor het kenteken geen vergunning is afgegeven, gaat er een seintje naar een centraal punt. Van daaruit wordt een controleur ingeschakeld.