Volledig scherm
Onderzoek op een plaats waar een ongeluk met een fietser gebeurde. © Roland Heitink

Privacy mag verkeersonderzoek niet in de weg zitten: minister werkt aan wet na Brabants alarm

DEN HAAG - De privacywet moet het analyseren van verkeersongelukken niet langer bemoeilijken. Minister Cora van Nieuwenhuizen schrijft dat aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van een publicatie in het Brabants Dagblad. Zij kondigt een wetsvoorstel aan om er iets aan te doen.

Een maand geleden meldde deze krant dat cruciale informatie over verkeersongevallen niet bij de provincie terecht komt, omdat de nieuwe privacywet dat niet toestaat. Om de ongelukken te analyseren, en het verkeer veiliger te kunnen maken, heeft de provincie die informatie wel nodig. ,,We respecteren natuurlijk deze nieuwe wet, maar het maakt ons werk nu wel een stuk moeilijker", zei de provinciaal projectleider verkeersveiligheid. In Brabant steeg het aantal verkeersdoden met een dramatische 53 procent: van 98 naar 150 doden.

Kamervragen

Het artikel gaf de VVD-Kamerleden Remco Dijkstra en Tobias van Gent aanleiding om vragen te stellen aan het kabinet. Minister Cora van Nieuwenhuizen laat in haar antwoorden nu blijken het probleem serieus te nemen. Volgens haar worden, ook onder de nieuwe privacywet, door Rijkswaterstaat nog altijd wel ongevalsgegevens geleverd. ,,Zoals de locatie en omstandigheden van het ongeval, de vervoerswijzen, de letselernst en in welke leeftijdsklasse betrokkenen zich bevinden.” Maar ‘bijzondere persoonsgegevens’ zijn nu nog taboe. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om strafbare feiten, ,, zoals rijden onder invloed", aldus de minister. Om óók deze gegevens te kunnen leveren is een zogeheten ‘wettelijke grondslag’ nodig. De minister kondigt een wetsvoorstel aan waarin dat geregeld wordt. Ze verwacht dat begin volgend jaar aan de Kamer te kunnen voorleggen.

Niet de enige bron

De minister laat verder overigens weten dat ongevallengegevens ‘niet de enige bron van informatie’ zijn die provincies kunnen gebruiken om het verkeer veiliger te maken. Ter illustratie meldt ze dat deze maand ‘geanonimiseerde gegevens over gereden snelheden’ beschikbaar worden gesteld. Ook wordt er bijvoorbeeld ‘diepteonderzoek’ gedaan. Zo werden recent  nog de ongevallen met scootmobielen, snorfietsers, oudere fietsers en bermongevallen onder de loep genomen.

In het ziekenhuis praten

Ook de provincie Brabant liet in deze krant al weten op allerlei verschillende manieren kennis te vergaren. Zo liet zij zelf onderzoek doen naar slachtoffers van fietsongelukken door in het ziekenhuis met hen te praten over de toedracht. Ook werden de risico’s op wegen in verschillende gemeenten met verschillende snelheden berekend en worden gemeentebeleid, inwoneraantallen en bezit van type voertuig geïnventariseerd.