Volledig scherm
Het ongeluk op de Bosschebaan bij Sint-Michielsgestel, afgelopen dinsdag. Daarbij kwam een man om het leven. © Bart Meesters

Nu al meer verkeersdoden in Brabant dan in heel 2017

In de provincie Brabant zijn dit jaar al meer mensen omgekomen in het verkeer dan in 2017. Dat stellen Gedeputeerde Staten, die met een aantal maatregelen komen om het verkeer veiliger te maken. 

Vorig jaar stierven 98 mensen op de Brabantse wegen. Met nog iets minder dan twee maanden te gaan, zijn er in 2018 al evenzoveel mensen overleden bij verkeersongevallen. Zorgelijk, vindt de provincie. 

Halverwege dit jaar was de stijging in het aantal verkeersdoden al ingezet. De ANWB meldde toen al dat in elk geval op de snelwegen meer ongelukken gebeuren dan andere jaren. Een van de oorzaken is het toegenomen verkeer, stelde de ANWB toen. Maar er speelt waarschijnlijk meer.

De provincie Brabant neemt nu een aantal maatregelen. Zo wordt een aantal wegen versneld aangepakt. Dat geldt voor onder andere rotondes in de N631 bij Rijen en de N322 bij Andel. Daarnaast worden markeringen onder de loep genomen en waar nodig verbeterd, zodat bijvoorbeeld fietspaden op sommige plekken duidelijker worden aangegeven. 

  1. Taboe op borstvoeding oorzaak hoge kindersterfte in Brabant eind negentiende eeuw, in Roosendaal vooral arbeidersgezinnen getroffen

    Taboe op borstvoe­ding oorzaak hoge kinder­sterf­te in Brabant eind negentien­de eeuw, in Roosendaal vooral arbeiders­ge­zin­nen getroffen

    TILBURG - Een taboe op het geven van borstvoeding aan kinderen zorgde eind negentiende eeuw voor een hogere kindersterfte. In Roosendaal werden vooral arbeidersgezinnen getroffen. Dat blijkt uit onderzoek van Evelien Walhout, die op 25 januari haar proefschrift An infants’ graveyard? Region, religion and infant mortality in North Brabant, 1840-1940 verdedigt aan Tilburg Univerity.