Volledig scherm
Een schilderij van de brand in de Sint Jan in Den Bosch in 1584. © Archief

Na brand in de Notre Dame: zo is de brandweer voorbereid op een ramp in de Sint Jan in Den Bosch

DEN BOSCH - Bij het zien van de eerste beelden van de Notre Dame was het in de groepsapp van de Bossche brandweermannen direct duidelijk: die is verloren. Want ze weten dat je er héél snel bij moet zijn als een kerk in brand staat. Daarom oefenen ze jaarlijks op mogelijke brand in de Sint Jan in Den Bosch.

Op 25 juli 1584 zorgt een blikseminslag in Den Bosch voor hetzelfde trieste beeld als maandag in Parijs. De Sint Jan staat in lichterlaaie. De bliksem slaat in in de middentoren en het vuur dat ontstaat verwoest zo'n beetje de hele kathedraal, met daarin al zijn schatten en relikwieën. Het duurt 28 jaar om de kathedraal te herbouwen. 

Veel voorbereidingen

Volledig scherm
De Sint Jan in Den Bosch. © Marc Bolsius

De brandweer is zo goed mogelijk voorbereid op zo'n nieuwe ramp. Uiteraard hangt de Sint Jan vol met sprinklers, zegt Erik van der Linden van de brandweer Brabant-Noord. Hij weet als clustercommandant veel van de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen in de grootste kathedraal van Brabant, die toch wat belangrijker wordt geacht dan andere kerken in Brabant.

De sprinklers - die tot in de kleinste kap zijn verwerkt - schieten aan als één van de vele brandmelders rook opmerkt. Maar daarmee alleen is een brand in een eeuwenoud houten gebouw mogelijk niet zomaar geblust. Wat voor de Notre Dame in Parijs geldt, geldt ook voor de Sint Jan: ,,De torenspits is een kapconstructie van ontzettend veel droog hout‘’, beschrijft Van der Linden. ,,Je moet er heel snel bij zijn, anders krijg je een schoorsteen-effect.‘’ De vlammen worden in dat geval omhoog gezogen, wat de complete torenspits in korte tijd in vuur en vlam zet.

Waterleidingen

Daarom zijn van beneden tot in de torenspits dikke waterleidingen aangelegd, waar de brandweer de slangen op kan aansluiten. Het is dan niet nodig om in de haast brandslangen door de kerk aan te leggen. Beneden sluit de brandweer de slang aan, en boven kan weer een nieuwe worden aangekoppeld.

Voor het geval dat het dak van het schip vlam zou vatten, zijn bij de renovatie die in 2010 werd afgerond compartimenten geplaatst. Dat zijn brandwerende schermen tussen het hout, die moeten voorkomen dat het vuur snel van het ene naar het andere deel overslaat. Daarnaast zijn er loopbruggen onder de lage kappen, die met brandwerende duren zijn verbonden. 

Om er zeker van te zijn dat de brandweermannen en -vrouwen weten waar ze moeten zijn, is er jaarlijks een rondleiding of oefening. Daarbij krijgen vooral ook nieuwe brandweerlieden instructies over hoe ze hun weg moeten vinden in het eeuwenoude icoon van de stad. Ze krijgen dan speciale opdrachten en heel gerichte trainingen. 

Computersysteem

,,En natuurlijk hebben we gegevens van de Sint Jan in ons systeem zitten, met onder meer plattegronden erbij‘’, vult Van der Linden aan. ,,We hebben nauwe contacten met de mensen van de Sint Jan.‘’ 

Volledig scherm
Het interieur van de Sint Jan in Den Bosch, met op de voorgrond het Mariabeeld. © Marc Bolsius

Beelden van de brand in de Notre Dame in Parijs:

  1. Treinen in Brabant gaan langzamer rijden: ‘Kansloze proef, dit draait het vervoer de nek om’
    PREMIUM

    Treinen in Brabant gaan langzamer rijden: ‘Kansloze proef, dit draait het vervoer de nek om’

    DEN BOSCH - De proef die binnenkort start met langzamer rijdende treinen op het spoortraject door en langs Boxtel, Den Bosch en Zaltbommel lijkt bij voorbaat al kansloos. Zowel goederenvervoerders als omwonenden van het spoor zijn zeer sceptisch. ,,De proef is een wassen neus”, zeggen omwonenden. ,,Langzamer rijden draait het spoorgoederenvervoer de nek om”, aldus vervoerders.