Volledig scherm
Door de gebroken kabel bij Culemborg hebben studenten in Eindhoven al twee dagen geen internet © Facebook Itt-helpdesk

Honderden Eindhovense studenten al twee dagen geen internet door gebroken kabel ‘ver weg’ bij Culemborg: ‘We zijn machteloos’

EINDHOVEN - Al meer dan twee dagen is het leven in de studentenwoningen van wooncorporatie Vestide in Eindhoven ‘moeilijk’. Door een kabelbreuk vrijdagmiddag - ‘ergens onbegrijpelijk ver weg’ - bij Culemborg ligt het internet er voor veel studenten al dagen uit. ,,We voelen ons machteloos, omdat de helpdesk constant valse beloftes doet”, zegt een student tegen deze site die met tachtig anderen aan de Boutenslaan woont. 

Studenten worden op de hoogte gehouden op de Facebookpagina van Itt-helpdesk, de technische staf die het internet van Ziggo in de studentenwoningen aanlegde en onderhoudt. Een woordvoerder plaatst bijna elk uur een update op de pagina met wat er aan de hand is: van het probleem dat nog geconstateerd moet worden(vrijdagmiddag), naar een gevonden gebroken kabel naast de N320 bij Culemborg (zaterdagochtend). Er wordt beloofd dat die snel gemaakt zal worden (zaterdagavond). 

Hoeveel studenten precies last hebben van de internetstoring, is niet duidelijk. Alleen al aan de Boutenslaan wonen zo'n tachtig studenten in een studentenwoning. Vestide heeft meerdere locaties in Eindhoven.

Quote

Ze zeggen geen porno te kunnen kijken op hoge kwaliteit

Itt-helpdesk

Onder de berichten van de helpdesk verschijnen honderden reacties van geïrriteerde studenten. Ze vinden dat ze aan het lijntje worden gehouden, omdat de helpdesk niet kan vertellen wanneer ze weer online kunnen. ,,Al die updates zijn er gewoon om ons kalm te houden”, schrijft een boze student. ,,Gisteren was de kabelbreuk al gevonden en zou het snel opgelost zijn. Vandaag kan er opnieuw niet verteld worden wanneer het internet weer werkt.”

Internet bijkopen voor alle behoeften

Het internet is belangrijk voor de studenten, want ze werken er onder andere mee voor hun studie. Een student schrijft: ,,Ik heb zelfs al wat bij moeten kopen voor mijn telefoonbundel, anders kom ik het weekend niet door.” 

Maar Itt-Helpdesk meldt op Facebook ook hele andere reacties van studenten te krijgen. Sommigen schrijven dat ze ‘niet op hoge kwaliteit porno kunnen kijken’ of ‘geen drugs kunnen bestellen’. 

Sorry... werkt toch niet

Tot overmaat van ramp verschijnt er een nieuwe update van Itt-helpdesk zaterdagmiddag: ‘We verwachten dat jullie allemaal rond 17.30 uur weer internet hebben’. 

Als het moment bijna daar is en het internet rond half zes zaterdagavond weer zou moeten werken, verschijnt er  kort daarna een nieuwe post. ‘Sorry... Er zijn wat extra moeilijkheden, dus het internet werkt toch nog niet. Stay tuned.

De helpdesk luidt daarna het einde van de berichtgeving in. ,,Tot wij een exact moment van herstel kunnen geven doen wij via de openbare kanalen (gezien de vele *** opmerkingen) geen updates meer”, schrijft de helpdesk in een laatste post.

Wanneer de gebroken kabel gerepareerd wordt, is nog niet duidelijk. Zondagochtend om 10.00 uur belooft de helpdesk met een nieuwe update te komen. ,,Nou, dat is tenminste eerlijk”, reageert een student. 

Itt-helpdesk was zaterdagavond niet bereikbaar voor een reactie. 

  1. Joey D. sms’t advocaat: ‘Ik heb niet geschoten’

    Joey D. sms’t advocaat: ‘Ik heb niet geschoten’

    ROSMALEN - In tegenstelling tot wat de politie zegt, heeft Joey D. naar eigen zeggen dinsdagmiddag niet geschoten. Dat heeft hij via sms aan zijn advocaat Jan-Hein Kuijpers laten weten. Kuijpers heeft vanuit zijn kantoor in Amsterdam contact met zijn cliënt, die zich met een vuurwapen verschanst heeft in zijn huis in Rosmalen. Hij belandde volgens de politie in een vuurgevecht met agenten toen zij hem dinsdagmiddag probeerden te arresteren.