Hoge nood dwingt chauffeurs tot staken

ETTEN-LEUR - Sooi zit al 33 jaar op de bus, maar zo zout als de laatste jaren heeft de chauffeur het nog niet gegeten. ,,Als je tenminste tijd krijgt om te eten."

De Arriva-chauffeur is een van de velen onder de 1.300 Brabantse die donderdagochtend vanaf de eerste dienst niet op zijn bus stapt. Uit protest, omdat de cao-onderhandeling niet opleveren wat ze al zo lang van hun werkgevers eisen: minder werkdruk en 3,5 procent loonsverhoging.

Niet zoveel drinken

Volledig scherm
Arriva-chauffeur Sooi van Weegberg staakt donderdag: ,,Niet van harte, maar onze werkdruk is nu niet verantwoord." © privébezit

,,Als ik na vier uur rijden nauwelijks tijd heb om te plassen, zegt mijn baas doodleuk dat ik dan maar niet zoveel koffie moet drinken. En die mentaliteit tref je in het hele land", verzucht de 56-jarige Sooi van Weegberg die nog bij de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten zijn eerste ritje begon.

,,Het is foute boel sinds ze jaren geleden met concessies en aanbestedingen gingen werken en de bedrijven konden gaan bieden om het vervoer te krijgen. Om toch winst te maken worden wij afgeknepen en is de werkdruk zoetjesaan gestegen tot onaanvaardbare proporties."

Sooi geeft voorbeelden. Hij mag per dienst twee keer een kwartier of een half uur 'netto' pauze houden. Da's tijd voor het toilet, een kop koffie, de broodtrommel en een sigaretje. 

Rooster-rijden

,,Maar als ik te lang doe over het lopen van de busstalling naar de kantine, gaat dat al van die netto-tijd af", zegt de Tilburger. ,,Alles wordt bijgehouden, alles wordt geturfd, om de haverklap brandt er een waarschuwingslampje. Dus als een reiziger mij bij de stalling aanklampt omdat hij eindelijk een levende bij Arriva te pakken krijgt, zou ik die voorbij moeten lopen. Dat doe je toch niet! Dus nog minder pauzetijd, terwijl je net vier uur hebt moeten rooster-rijden."

Eigenlijk, zegt de FNV-woordvoerder voor het Zuiden Marlies Peeters, zijn die diensten 'hartstikke onveilig'. Zij verwacht dat donderdag in Brabant weinig bussen in stad en streek gestart worden. ,,De actiebereidheid onder chauffeurs is enorm groot. En vergeet niet dat van de twaalfduizend chauffeurs in het land 80 tot 90 procent bij een vakbond is aangesloten", klinkt het dreigend.

Buitenland

Het openbaar vervoer in onze contreien is tegenwoordig voornamelijk in buitenlandse handen. Zo is Arriva onderdeel geworden van  Deutsche Bahn, terwijl ook Franse en Israëlische bedrijven aan het Nederlandse stuur zitten.  ,,Als het om een concessie gaat, vechten ze elkaar het kot uit. Maar nu bij de cao-onderhandelingen zijn die eigenaren het roerend eens."

Volgens die werkgevers (VWOV) dupeert de aangekondigde 24-uurs staking vooral de reizigers en is een ultimatum onaanvaardbaar. Zaken regelen als  een rooster en plaspauze horen wat hen betreft niet in een cao.  De VWOV nodigt de vakbonden FNV en CNV uit voor nieuw overleg, maar die zeggen op hun beurt dat dat zinloos is omdat er al maanden besprekingen zijn en de werkgevers kennelijk niks meer willen bieden.

Dus gaat Sooi van Weegberg staken. Niet omdat hij wil, maar omdat hij niet anders meer kan, zegt de Arriva-chauffeur. ,,Weet je, er zijn mensen die denken dat wij alleen maar wat hoeven te zitten en naar buiten kijken. Dat er nog net geen begonia's op het dashboard staan. Maar het is is wel verantwoordelijk werk, dat je veilig moet kunnen doen en gewoon netjes betaald hoort te worden."

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement