Volledig scherm
A58 bij Oirschot met windmolens © Kees Martens

Energie opwekken met vernieuwde A58

Hoe kan de nieuwe, verbrede A58 straks duurzame energie opwekken en opslaan? Dat is de centrale vraag in een onderzoek dat wordt uitgevoerd door de betrokken regio’s, de gemeente Breda, energiebedrijf Enexis en Rijkswaterstaat. De eerste resultaten worden in maart verwacht.

De snelweg A58 wordt tussen 2020 en 2023 verbreed naar twee keer drie rijbanen tussen Eindhoven en Tilburg en tussen de knooppunten St. Annabosch en Galder bij Breda. 

Belangrijkste doel is om het aantal files te verminderen. Maar de weg biedt ook kansen op het gebied van energie en duurzaamheid en daarom tekenden vijf partijen donderdag een overeenkomst in het Waalrese gemeentehuis. Metropoolregio Eindhoven (MRE), Hart van Brabant, gemeente Breda, Enexis en Rijkswaterstaat willen van de vernieuwde A58 een ‘Brabantse energiecorridor’ maken en gaven het startschot voor het onderzoek dat helder moet maken wat haalbaar is en wat niet.

Wrijvingswarmte

Wind- en zonne-energie zijn voor de hand liggende opties. Denk aan het aanbrengen van zonnepanelen in de geluidsschermen die straks over een lengte van vele kilometers langs de nieuwe weg verrijzen. 

,,Meer vernieuwende mogelijkheden zijn bijvoorbeeld de opslag van warmte in het asfalt of het opvangen van wrijvingswarmte die ontstaat als auto’s over het asfalt rijden”, zegt Paul van Liempd, wethouder van Aalst-Waalre en binnen MRE kartrekker op het gebied van duurzaamheid. ,,De ontwikkelingen gaan snel. Bij de Weg van de Toekomst in Oss wordt al geëxperimenteerd met zonnepanelen in het wegdek. Dat is een provinciale weg. Is dat ook toepasbaar in een snelweg? Daar gaan we naar kijken.”

Er is één harde voorwaarde: de voorbereidingen voor de aanleg van de nieuwe A58 mogen niet vertraagd worden. Al in 2020 wordt de verbreding gestart, dus enige haast is geboden. Het onderzoek begint niet helemaal op nul. Bij InnovA58, zoals het project rond de verbreding heet, wordt al langer nagedacht over manieren om de weg ‘slim en duurzaam’ te maken. Ook hebben lokale partijen en gemeenten al ideeën ingebracht, die in dit onderzoek worden meegenomen.

Showcase

Bij het ontwerp van de weg kan ook ingespeeld worden op zaken die pas in de verdere toekomst in beeld komen. Bijvoorbeeld door in de bermen extra ruimte vrij te houden voor transport en opslag van energie. 

Wat de samenwerkende partijen betreft wordt de A58 een voorbeeld van wat er op het gebied van het opwekken van duurzame energie mogelijk is bij snelwegen. Van Liempd: ,,Er komen ook in deze regio nog meer verbredingen aan. Denk bijvoorbeeld aan de A67. De A58 kan een ‘showcase’ worden.”