Volledig scherm
Vrachtverkeer op de N279. Een slechte bandenspanning veroorzaak vaak klapbanden of lekke banden en daarmee overlast voor het verkeer. © jan zandee/fotoburo bolsius

Deze 'slimme’ Brabantse weg gaat files voorkomen met nieuwe uitvinding

VEGHEL - Een noviteit op de weg: op de N279 tussen Veghel en Helmond komen rond de zomer van 2019 slimme bandenspanningsmeters. Dat moet het aantal verkeersopstoppingen fors doen afnemen.

De bandenspanningsmeter is een van de technische snufjes die Smartwayz.nl in het gehele tracé van de N279  tussen Den Bosch en Asten gaat verwerken. De meter moet het grote aantal verkeersopstoppingen door lekke banden of klapbanden tegengaan. Smartwayz deed in 2017 onderzoek naar de oorzaken van stilstaande auto’s op de hoofdwegen. ,,Van de 600 auto’s die stilstonden had 41 procent van de gevallen te maken met een lekke band of klapband”, vertelt een woordvoerder van het samenwerkingsverband tussen onder meer provincie, Rijkswaterstaat, enkele gemeenten en markt- en kennispartijen.  

Een lus in het wegdek, een smiley als het goed is

Het werkt als volgt: in het wegdek is een lus gelegd die eerst bepaalt om wat voor type voertuig het gaat, een vrachtwagen, motor of personenauto bijvoorbeeld. Het voertuig rijdt daarna over een meetstation, dat een soort foto van het bandenprofiel maakt. Als dat enigszins ingedikt is, dan is de spanning te laag. Honderd meter verderop krijgt de chauffeur dan een beeldsignaal langs de weg dat wel wat weg heeft van een smiley. Het geeft met rood een waarschuwing af, of is groen als het goed is. ,,Dit is eigenlijk nog een beetje de old school-versie", stelt woordvoerster Catelijne Thomassen van de provincie. 

Er komt volgens haar ook nog een tweede versie. ,,Die is voor de nieuwere, slimme  vrachtwagens die al ‘connected’ zijn.” Deze vrachtwagens kunnen met hun omgeving communiceren en hierbij krijgen de chauffeurs in hun cabine een seintje dat er een bandenspanningsprobleem is. ,,In de regio Helmond rijden op dit moment 400 van dit soort connected vrachtwagens, maar we verwachten dat in 2024 zullen nagenoeg alle vrachtwagens op deze manier in contact staan met hun omgeving.” Slimme vrachtwagens kunnen bijvoorbeeld ook met slimme verkeerslichten communiceren, zodat de doorstroming van het verkeer beter wordt. 

Locatie 

De exacte locatie van de bandenspanningsmeter is nog niet bekend, maar komt ergens op het nieuwe tracé  tussen Helmond en Veghel. De invulling van deze nieuw weg lag gisteren ter beoordeling voor bij Provinciale Staten. ,,We kiezen voor deze locatie omdat vrachtwagenchauffeurs die van het systeem een seintje krijgen dat hun bandenspanning niet in orde is, dan in Veghel voldoende locaties hebben om het probleem op te lossen.”

De verwachting is dat het systeem net na de zomer gereed is voor gebruik. Een goede bandenspanning is niet alleen beter bij het remmen en vermindert de kans op een lekke band, benadrukt Smartwayz, het zorgt ook voor minder weerstand bij het rollen van de band en zorgt dus voor minder brandstofverbruik.

  1. Timmermans op PvdA-congres in Den Bosch over Trump: ‘Hoe dom kun je zijn’
    video

    Timmermans op Pv­dA-con­gres in Den Bosch over Trump: ‘Hoe dom kun je zijn’

    DEN HAAG - PvdA-kopstuk Frans Timmermans heeft op het PvdA-congres in Den Bosch fel uitgehaald naar de Amerikaanse president Donald Trump. ,,Hoe dom kun je zijn’', vroeg de lijsttrekker van de sociaaldemocraten bij de komende Europese verkiezingen zich af, verwijzend naar het staatshoofd van de Verenigde Staten. Timmermans, ook vicevoorzitter van de Europese Commissie, was een van de sprekers op het congres.