Volledig scherm
De A4 bij Steenbergen Foto Marcel Otterspeer / Pix4Profs © Marcel Otterspeer

A4 vaker alternatief voor rampweg A16/E19

VIDEODe A4 is het jongste succesnummer onder de autosnelwegen. En dat merkt het bedrijfsleven in de regio ook.

Het was deze week weer raak op de verkeersader A16/E19 tussen Breda en Antwerpen. Woensdagmorgen klapten in de richting van Antwerpen twee vrachtwagens op elkaar bij Sint-Job-in-'t- Goor waardoor er een stremming van anderhalf uur ontstond. Een dag eerder waren de problemen nog groter toen een vrachtwagen ter hoogte van Loenhout inreed op een file. Alleen de chauffeur raakte gewond.

Opstoppingen

Volledig scherm
Routes van de snelwegen © Still uit video

De E19 zorgt steeds vaker voor ernstige opstoppingen. Geen wonder dat de recent voltooide A4 als alternatief populairder wordt.

,,De A4 is een nu complete verbinding tussen de Randstad en België geworden. We merken dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van deze verbinding", zegt woordvoerder Jeroen Bol van de Eigen Vervoerders Organisatie. En ook de West-Brabantse ontwikkelingsmaatschappij Rewin merkt dat de A4 drukker wordt. ,,Het is de snelste verbinding tussen de Randstad en België. Voor ons is dat een goede ontwikkeling. We zien dat de regio Bergen op Zoom aantrekkelijker wordt voor het bedrijfsleven om zich er te vestigen", zegt Guido van Liefland.

A4 stiefkindje

De A4 is decennialang het stiefkindje van het Nederlandse Rijkswegennet geweest. In de Randstad een volwaardige snelweg, in Brabant een sufferdje. Niets meer dan een provinciale weg. Pas bij Bergen op Zoom kon weer worden doorgereden. Nu ligt er een onafgebroken snelwegverbinding van de grens tot aan de ring van Amsterdam.

Rijkswaterstaat beschikt niet over cijfers waaruit valt af te leiden dat de A4 eerder verkozen wordt boven de A16/E19-verbinding. ,,Beide snelwegen worden drukker, doordat de economie beter draait. Pas over een paar jaar kunnen we er echt iets over te zeggen. Mensen moeten eraan wennen en dat geldt ook voor de gps-systemen", zegt woordvoerster Suzanne Maas.

Goed alternatief

Binnen de logistieke sector is wel duidelijk dat A4 een goed alternatief vormt voor de Hazeldonkroute via Breda. ,,Vervoerders kunnen nu beter schakelen. Als één van de snelwegen vastloopt, kan worden uitgeweken naar de andere. In de praktijk profiteert de A4 daar meer van dan de A16/E19. Dat is een voordeel voor West-Brabant, dat voor logistieke bedrijven sowieso aantrekkelijk is vanwege de ligging tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam."

Ook Transport en Logistiek Nederland is positief. Volgens een woordvoerster kiezen steeds meer vervoerders voor de snelle A4-route. De A4 is zo verworden tot het jongste succesnummer onder de snelwegen, maar daar heeft de weg lang over gedaan.

Volledig scherm
© Still uit video

Het eerste stuk werd al in 1938 tussen Amsterdam en Sassenheim als Rijksweg 4 aangelegd en werd later vierbaans. Het aloude plan was om de A4 bij Delft onder de Maas door te trekken naar de havens van Rotterdam, maar daar kwam het nooit meer van.

Totdat in 2009 is besloten de weg dan eindelijk toch af te maken met de aantekening dat hij in de Hoeksche Waard (ook) A29 blijft heten. De oude provinciale verbinding in West-Brabant is nu uitgerangeerd en vervangen door een maagdelijk stuk asfalt.

Zijn alle knelpunten op deze route van de Randstad langs Bergen op Zoom naar België nu daadwerkelijk opgelost? Jeroen Bol: ,,We zien wel dat de aansluiting van de A4 op de A58 bij Bergen op Zoom, vlak voor en op de aftakking naar Antwerpen, een serieus knelpunt aan het worden is. Helaas heeft een vorig kabinet de aanpak van dit punt uit de plannen wegbezuinigd."

Hieronder kan je via YouTube de route van de A4 over de snelweg volgen.