Volledig scherm
© Emily Clow

Vrouw solliciteert bij marketingbureau en ontdekt haar eigen bikinifoto op hun Instagram

Kort nadat de 24-jarige Emily Clow uit Texas solliciteerde voor een functie bij een marketingbedrijf, kreeg ze een telefoontje van de potentiële werkgever. Die raadde haar aan om het bedrijf te volgen op Instagram. Daar kwam ze tot de ontdekking dat de firma een bikinifoto van haar eigen Instagrampagina had geplukt om andere sollicitanten te waarschuwen voor dergelijk ‘onprofessioneel gedrag'.

Volledig scherm
© Instagram

Emily Clow solliciteerde recent voor een functie als marketeer bij het lokale bedrijf Kickass Masterminds. Het feit dat het bedrijf ‘was opgericht door vrouwen’ en ‘vrouwen in de ondernemingswereld steunde’, interesseerde haar.

Kort na haar sollicitatie nam een medewerker van Kickass Masterminds contact met haar op, om te vertellen dat het bedrijf verder wilde gaan met het sollicitatieproces en haar aanraadde om hen te volgen op Instagram. In de hoop dat ze daarmee meer kans maakte om de baan in de wacht te slepen, volgde ze dat advies.

Toen ze door de Instagram Stories van het bedrijf scrolde, ontdekte Clow echter een foto van zichzelf in een rode bikini met een waarschuwing voor potentiële sollicitanten: ,,Boodschap (omdat ik weet dat sommige sollicitanten onder jullie hier naar kijken): deel je sociale media niet met je potentiële werkgever als dit de soort inhoud er op staat. Ik ben op zoek naar een professionele marketeer - geen bikinimodel”, stond er. ,,Ga door met je slechte zelf en doe in je privéleven wat je wil. Maar dit zal je echt geen dienst bewijzen als je op zoek bent naar een baan.”

Choquerend

Volgens Clow heeft het bedrijf de foto van haar persoonlijke Instagram-account gehaald. ,,Je verwacht niet dat een potentiële werkgever zoiets zou doen”, vertelde ze aan NBC. ,,Iemand lijkt heel geïntrigeerd en wil je ontmoeten en dan dit ontdekken, is choquerend.”

Ze drong er bij Kickass Masterminds meerdere keren op aan om haar foto te verwijderen en werd na de derde keer vragen geblokkeerd van hun account. Nu is de foto wel verdwenen, zegt ze. Berichten op Instagram Stories verdwijnen automatisch na 24 uur.

In een bericht op Twitter schrijft Clow dat ze het gevoel had dat ze door het bedrijf als lustobject wordt voorgesteld. ,,Ik sta er nog altijd versteld van dat het bedrijf het op deze manier heeft aangepakt”, stelt ze.

Transparant

De vrouw besloot haar ervaring te delen om een dialoog op te starten over werkgevers die hun medewerkers of sollicitanten ten schande maken. ,,Ik wil transparant zijn”, vertelde ze aan NBC News. 

Sinds Clow met haar verhaal naar buiten kwam, werd de website van Kickass Masterminds offline gehaald. De Instagrampagina werd privé gemaakt.