Via deze site krijg je geld als je wordt lastiggevallen met baanaanbiedingen
Start-up Karreer.com wil recruiters buitenspel zetten en een einde maken aan alle ongewenste baanaanbiedingen die professionals krijgen. Sterker nog: ze geven mensen die worden benaderd voor een baan geld toe.
Delen per e-mail
Als je een profiel aanmaakt op de website en je komt, anoniem, in een lijst van een deelnemende werkgever naar boven, krijg je 40 euro. Als het bedrijf vervolgens wil weten wie je bent, kun je voor nog eens 50 euro uit de anonimiteit stappen. Komt er een afspraak om in het echt kennis te maken? Dan krijg je daar nog 200 euro bovenop.
Ondernemer en initiatiefnemer Schelte Meinsma zag dat bedrijven bakken met geld moeten betalen aan recruitmentbureaus die kandidaten, vaak ook nog eens ongewenst, benaderen via LinkedIn. ,,Je betaalt recruiters en headhunters zo 15.000 tot 25.000 euro voor het aanbrengen van een programmeur. Dat vind ik bizar. Terwijl je vaak niet eens heel goede mensen krijgt.’’ Daar wil hij iets aan veranderen met dit platform. Het geld moet namelijk bij de professionals zelf terechtkomen, vindt Meinsma.
Je betaalt recruiters en headhunters zo 15.000 tot 25.000 euro voor het aanbrengen van een programmeur. Dat vind ik bizar
Met dit platform, dat deze week officieel is gelanceerd, kun je dus een aardig zakcentje bijverdienen: elke week op de koffie met een potentiële werkgever en je verdient zo duizend euro per maand. ,,Dat zou inderdaad kunnen’’, beaamt Meinsma. ,,Maar daar gaan we niet vanuit.’’ De start-up heeft bovendien een aantal mechanismen ingebouwd die dat moeten voorkomen. ,,Als je een gesprek ‘faket’, kan het bedrijf een klacht indienen. Dan krijg je een gele kaart en krijgt het bedrijf zijn geld terug. Als je vervolgens geen goede uitleg kunt geven, blijft de gele kaart zichtbaar voor alle gebruikers.’’
Algoritme
Op deze manier hoopt het platform werkgevers bovendien toegang te geven tot een groep mensen die ze anders nooit zouden kunnen bereiken. ,,Ik had nooit gedacht dat ik zelf een vaste baan zou willen. Totdat ik door een headhunter werd benaderd, toen zat ik ineens in een sollicitatiegesprek. Dat was een vreemde ervaring. Blijkbaar was ik - ondanks dat ik niet op zoek was - wel bereid om een uitdaging aan te gaan.’’ Goede aanbiedingen hoeven dus niet per definitie vervelend te zijn, was zijn ontdekking.
Mensen die zich aanmelden hoeven geen cv in te sturen, door middel van zo'n tweehonderd ‘swipes’, verwerft het algoritme persoonlijke inzichten. Hoe emotioneel stabiel je bent, waar je passies liggen, wat je vaardigheden en ambities zijn. ,,Het enige wat je hoeft te doen, is een spelletje spelen’’, aldus Meinsma. Ook de bedrijven moeten swipen, en op die manier worden latent werkzoekenden gekoppeld aan de werkgevers. Recruiters, headhunters en mensen die staan ingeschreven bij vacaturebanken mogen zich niet aanmelden. ,,We zijn er echt voor mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.’’
10.000 professionals
Het bedrijf is gestart met een pilot met vijftien deelnemende bedrijven - onder andere Philips, Tesla, Corendon en KLM - en wil eind dit jaar honderd deelnemende bedrijven hebben en 10.000 professionals. Op dit moment zijn het er zo’n 1800, aldus Meinsma. Het bedrijf heeft tot nu toe zo’n 8000 euro uitgekeerd. ,,Voor werkgevers zijn de wervingskosten in ieder geval veel lager. Ongeveer 2500 euro per persoon.”
Als je in trek bent bij recruiters zit er bij je huidige werkgever misschien wel meer in het vat. Coach Charlotte van 't Wout geeft je tips om supersnel promotie te kunnen maken:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Verder in het nieuws
-
‘Verkeerde mensen krijgen bonussen, juist lopendebandpersoneel zou die moeten krijgen’
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de bonus. -
Salarisdip na WW-uitkering: managers gaan het meest achteruit in loon
Mensen die in de WW terecht komen, moeten in een baan daarna vaak genoegen nemen met een lager salaris. Maar er is hoop: de meeste mensen die binnen een jaar een baan vinden, verdienen na een jaar zelfs meer dan voordat ze werkloos raakten. -
Wat doet een... Demi (23): ‘Ik ben degene die je als klant liever niet aan de lijn wil hebben’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Demi Geerts (23), customer services specialist bij TUI in Rijswijk -
VIDEO Werknemers door het dolle heen: baas deelt 10 miljoen aan bonussen uit
Werknemers van een groot makelaarsbedrijf in de Verenigde Staten kregen tijdens het jaarlijkse kerstfeestje van het bedrijf in Baltimore de verrassing van hun leven. Hun baas Edward St. John verraste zijn 198 werknemers met een bonus van maar liefst 10 miljoen dollar, die op basis van hun dienstjaren onder alle werknemers verdeeld werd. -
PREMIUM
Krijg je een kerstpakket? Grote kans dat Dagmara en haar collega's hem gevuld hebben
De komende weken krijgen er naar schatting zo’n zeven miljoen Nederlanders een kerstgeschenk, uiteenlopend van een fles wijn met een strik tot een online keuzegeschenk of een groot pakket met delicatessen. Bij Sligro in Veghel worden de pakketten met mathematische precisie gevuld.
-
De huisman ‘Hier thuis leven we al jaren in de natte droom van minister van Engelshoven’
Niek Druijff (42) verruilt het Nederlandse platteland voor Singapore. Als huisman tussen de expats schrijft hij wekelijks over zijn belevenissen. Vandaag: monstertrucks en slaapproblemen -
‘Werkcode’ voor gelijkwaardige beloning flex en vast
Acht partijen – waaronder Achmea, ING en Nationale-Nederlanden – ondertekenen vanmiddag een zogenaamde ‘werkcode’. Daarmee willen ze inspelen op de flexibilisering van de arbeidsmarkt en zich inzetten voor gelijkwaardige beloning van flexwerkers en werknemers met gelijk werk. -
Tien tips om het meeste uit je Linkedin-profiel te halen
LinkedIn is een waardevol platform voor werknemers én (startende) ondernemers. Jezelf profileren, netwerken, relaties beheren, nieuw personeel vinden; het kan er allemaal. Maar hoe pak je dat het beste aan? LinkedIn-specialist Victor Huiting geeft op De Ondernemer 10 tips op om het meeste uit jouw profiel te halen.