Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Dit woordje kan je maar beter niet gebruiken in je werkmail

Het woordje ‘oké’, hoe vaak per dag zeggen we het niet. Maar kijk uit als je het in de digitale werkomgeving wil gebruiken. Een onschuldig ‘ok’ kan in een e-mail of Slackbericht weleens helemaal verkeerd overkomen. 

Je besefte het misschien nog niet, maar in schriftelijke communicatie kan een ‘OK’ of ‘Oké’ als antwoord ervaren worden als erg vijandig. En ook als je baas je vakantieaanvraag via e-mail alleen met ‘OK’ beantwoordt, kan het tweeletterwoord plots heel hard klinken. Reageert je collega op het chatprogramma van het werk alleen maar met een ‘oké’ op je alinealange vraag, dan denk je al snel dat je iets hebt fout gedaan of dat de afzender boos op je is. Maar waarom klinkt dat woordje meestal niet zo goed online?

Vijandig

Volgens Gretchen McCulloch, een taaldeskundige die zich specialiseert in digitale communicatie, komt het woordje op zich niet grof over, maar wel hoelang je antwoord precies is. ,,Hoe korter een antwoord, hoe vijandiger en agressiever het klinkt. Hoe langer het is, hoe beleefder. Door er bijvoorbeeld een simpele ‘Oké, geweldig’ of ‘OK, klinkt goed’ van te maken, kom je al een stuk vriendelijker over. Het is een kleine extra inspanning, maar eentje die een groot verschil kan maken’’, verklaart zij.

McCulloch ziet dat vooral mensen met een hogere functie alleen maar antwoorden met een simpel ‘OK’. ,,Werkgevers hoeven zich meestal geen zorgen te maken over hoe ze overkomen. Doorgaans zijn mensen in lagere posities dan ook beleefder tegen anderen die meer macht hebben dan zij zelf, en dat geldt ook online.’’

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief