Volledig scherm
© Shutterstock

‘Als jij 3000 euro vraagt voor je presentatie, kan de ander niet met 150 euro aankomen’

EHBO voor ondernemersElke week bespreekt coach Charlotte van ‘t Wout een dilemma. Vandaag een presentatiecoach die altijd moet onderhandelen over de prijs, en nooit weet of ze dat goed doet. ‘Wie begint er nou als eerste over de prijs?’

Er zijn mensen die zeggen dat je absoluut nooit als eerste je prijs moet noemen, ,,want misschien noem je wel een veel te lage prijs”.

Ik behoor tot het andere kamp: met heel veel zelfvertrouwen de prijs noemen die je graag ervoor wilt hebben, zodat de ander daarna zijn of haar best moet doen om deze prijs ‘aan te vallen’.

Dat heeft twee voordelen. Als eerste heb je hiermee de toon gezet: als jij een prijs van 3000 euro voor je presentatie noemt, kan de ander niet schaamteloos aankomen met het feit dat ze een budget van 150 euro hebben. De ander moet dus vervolgens met allemaal solide argumenten gaan komen waarom hij of zij denkt dat jij die 3000 euro niet waard bent.

Dat is voor jou fijner dan andersom: want stel dat de ander een prijs van 1000 euro had genoemd, dan moet jij opeens gaan beargumenteren waarom je 3 keer zoveel geld wil hebben.

‘Take it or leave it’-mentaliteit

Ten tweede staat het fijn en zelfverzekerd als je gewoon uit jezelf een prijs durft te noemen. Je bent een bepaald bedrag waard, dat weet je van jezelf, en anderen huren je ook voor deze prijs is. Een soort ‘take it or leave it’-mentaliteit die veel krachtiger is dan pijnlijk lang om de prijs heen te draaien. Ik wantrouw zelf freelancers die onduidelijk zijn over de prijs, en denk meteen dat ze er waarschijnlijk zoveel mogelijk geld uit willen slepen. Het staat ook minder professioneel, vind ik.

Quote

Het staat zelfverze­kerd als je gewoon uit jezelf een prijs durft te noemen

Ten derde: de hoop dat iemand je véél meer geld gaat bieden dan jij uit jezelf had durven vragen, komt waarschijnlijk niet vaak uit. Dus als jij de andere partij als eerste een prijs laat noemen, begint die partij al met de laagste prijs die ze in hun hoofd hadden.

Slim is wel om voordat je de prijs noemt, nog even te polsen wat ze normaal voor deze klus zouden uitgeven. Vraag bijvoorbeeld naar welke eerdere sprekers ze hebben ingehuurd. Of welk bureau ze eerder mee samenwerkten. Dan heb je ook een snelle inschatting van de prijzen die je kunt vragen.

Heb dus een prijs in je hoofd die je graag wilt hebben, een paar steengoeie argumenten waarom jij die prijs waard bent, een paar goede voorbeelden van eerdere (bekende) klanten die ook deze prijs voor jou betaalden...en gooi die prijs zo snel mogelijk op tafel.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief! Volg Charlotte hier via Instagram.

  1. Groot tekort aan doktersassistenten: ‘Het is echt één voor twaalf’

    Groot tekort aan doktersas­sis­ten­ten: ‘Het is echt één voor twaalf’

    Er is een groot gebrek aan doktersassistenten. Als er niets gebeurt, loopt het tekort in Nederland in 2022 op tot 600 doktersassistenten, volgens prognoses van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Sommige praktijken zullen zelfs hun deuren sluiten, waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten (NVDA). In Houten gebeurt dat al, in de Ooijpolder dreigt hetzelfde scenario deze zomer.