Volledig scherm
Foto ter illustratie. Weet jij wat er te zien is als je jouw naam invult op Google? © Shutterstock

Aan het solliciteren? Met deze tips wordt je online reputatie jouw visitekaartje

Als je solliciteert, kan je erop rekenen: voor je wordt uitgenodigd op gesprek haalt een potentiële werkgever je naam door Google. Online is immers van alles over kandidaten te vinden, ook zaken die zij zelf liever verborgen zouden houden. Zelf je online reputatie bepalen? Volg deze tips van Nationale Vacaturebank:

1. Zoek jezelf eens op

Wil je werken aan je online reputatie, dan moet je ten eerste weten wat er allemaal over je te vinden is. Een kleine waarschuwing: dat kan nog best eens tegenvallen. Want niet alleen op jouw eigen sociale media kan je naam voorkomen. Heb je weleens op discussiefora gereageerd met je Facebookprofiel? Of heeft iemand anders je naam laten vallen in een post over die ene, wel heel gezellige vrijdagavondborrel? 

2. Laat het positieve bovenkomen

Ook online geldt: je hebt maar een kans om een eerste indruk te maken. Als iemand jouw naam intypt, zijn de eerste zoekresultaten bepalend voor zijn of haar beeld van jou. Zorg er dus voor dat die eerste resultaten positief zijn voor je online reputatie. Een rommelige advertentie op Marktplaats of een recensie van jaren geleden komen misschien niet erg voordelig over. Haal weg wat niet fraai overkomt. In het geval van recensies kan je er ook een aantal positieve bij schrijven over bijvoorbeeld je favoriete restaurants. 

Quote

Een rommelige adverten­tie op Markt­plaats of een recensie van jaren geleden komen misschien niet erg voordelig over

3. Toon je online skills

Bij steeds meer banen is het belangrijk dat je goed met internet om kunt gaan. Iets op sociale media plaatsen namens het bedrijf hoort daar ook bij. Dat is natuurlijk het geval bij een functie als sociale media manager, maar geldt tegenwoordig ook als je een baan zoekt als secretaresse bij een klein bedrijf. Zorg er dus voor dat je sociale mediapagina’s om door een ringetje te halen zijn. De werkgever weet dan al dat je het bedrijf ook op internet goed kunt neerzetten.

Schadelijk voor je online imago

Natuurlijk zijn er ook dingen die je niet beter niet kan doen voor een goede online reputatie. De meest schadelijke zaken voor jouw professionele imago vind je hier in het volledige artikel op Nationale Vacaturebank.

Op zoek naar een baan? Vul hieronder je gegevens in en krijg de meest interessante banen direct in je inbox:

Iedereen is een merk, zegt coach Charlotte van 't Wout. Met haar tips bepaal je hoe je op anderen overkomt:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief