Volledig scherm

Geld en bloggers: “Niet voor een dubbeltje op de eerste rang”

Er gaat veel geld om in blogs. De vergoeding voor een advertorial ligt meestal rond de honderd euro, soms loopt dat op tot enkele duizenden euro’s. Bloggers, bedrijven en bureaus praten er niet graag over. Toch hebben we een aantal bloggers (anoniem) zo ver gekregen.

Bloggen is een lucratieve business, ook voor bloggers uit West-Brabant. Maar hoeveel verdienen ze nu precies? Iets waar bloggers niet graag over praten. Wanneer we beloven om hun namen niet te noemen, worden ze wat loslippiger. Zo is er een beautyblogster die voor een advertorial een tarief van 150 euro hanteert. “Vroeger deed ik het ook voor twintig euro. Toen dacht ik nog: wow, geld! Maar andere bloggers verklaarden me voor gek. Mijn tarief stijgt mee met mijn aantal volgers”, vertelt ze. Een ander is al meer dan tevreden met een vergoeding van tachtig euro. Maar voor vijftig euro draaien de meeste bloggers hun hand niet meer om: “De bedrijven kunnen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”

Geld en gratis producten
Bloggers krijgen meestal óf betaald óf gratis producten thuisgestuurd. Voor de advertorials zijn het vooral webshops die de bloggers benaderen. De hoeveelheid artikelen die ze betaald of gesponsord krijgen wisselt bij de bloggers enorm. “Soms verdien ik 500 euro in de maand, soms even niks.” Een bijbaantje vinden de meeste studerende bloggers niet nodig. Oudere bloggers werken toch nog veel fulltime en kunnen door hun blog wat ‘luxer leven’.

Advertenties en banners
Voor de inkomsten moeten bloggers het vooral hebben van gratis artikelen. Bedrijven adverteren daarnaast ook in de vorm van banners op de websites. “Maar daar verdien je bijna niets aan”, vertelt Marloes Mol van TheBeautyAssistant.nl uit Etten-Leur, die vindt dat dit geen geheim hoeft te zijn. De inkomsten hiervan gaan per click. “Er wordt bijna nooit op deze banners geklikt. Ik heb ook maar 5.000 unieke bezoekers per maand, als grotere blogger heb je waarschijnlijk veel meer clicks.”

Tarieven van bureaus
Ook PR-bureaus doen over het onderwerp geld niet graag een boekje open. Het benaderen van bloggers die onder contract staan stellen zij niet zo op prijs. Maar op hun websites is er wel het een en ander over te vinden. De kosten van een advertentie bij bloggers van Hotpinkmedia variëren van 22,50 tot 80 euro, afhankelijk van de grootte en de plaats op de pagina. Dat is te zien in hun tariefkaart.

Bloggers die aangesloten zijn bij FemmeFab krijgen serieuzere bedragen op hun rekening gestort, voor advertorials of andere manieren van reclame. Silvy Rusch van PinkGraphics uit Wouw is aangesloten bij dit bureau. Voor het plaatsen van gesponsorde content op haar blog betalen adverteerders 350 euro. Wat de blogster daar zelf nog van krijgt is de vraag. Bij sommige bloggers lopen de bedragen zelfs op tot boven de duizend euro.

Sponsoring
Bedrijven als HEMA, Zalando en Unilever willen bij navraag geen bedragen noemen, of zeggen dat ze enkel producten opsturen en evenementen organiseren. Wel is DubbelFris momenteel bezig met een campagne. Bloggers krijgen tientallen euro’s betaald voor een ‘selfie’ met de verpakking op Instagram of op andere sociale media.

Niet te commercieel
Veel bloggers willen niet te commercieel worden, omdat ze geloofwaardig willen blijven. “Laatst kreeg ik een aanbod om te schrijven over autobanden. Dat heb ik afgeslagen, want dat past totaal niet bij mijn blog”, aldus Tedje van Gils van Teddlicious.nl uit Made.

Kim Jacobs van allaboutthestyle.net uit Etten-Leur gaat hier nog een stapje verder in. “Ik verdien niets aan mijn blog. Ik plaats geen banners, advertorials of gesponsorde berichten en ik doe niet aan affiliate marketing. Mijn blog is een creatief dagboek en absoluut geen commercieel project. Ik houd de inhoud dan ook graag puur en persoonlijk. Ik werk als online marketeer en ik werk voor een webshop, waarmee ik mijn geld verdien”, zegt ze stellig. Wel geeft ze toe dat ze het, ‘als echte fashionista’, leuk vindt om regelmatig een pakketje binnen te krijgen van een bedrijf.

Bryan Boy
De Filipijnse BryanBoy behoort tot een van de bekendste bloggers wereldwijd. Hij vertelde Vogue dat de vergoedingen voor zijn aanwezigheid bij fashionshows soms oplopen tot 10.000 of zelfs 50.000 dollar.

Wat vind jij van de geloofwaardigheid van de commerciële bloggers?​ Laat het ons hieronder weten in een reactie. Meer lezen over commercialiteit in de blogwereld? Klik dan even door.

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Blogs