Volledig scherm
Passagiers stappen op de Randstadrail op Rotterdam Centraal. In de toekomst moeten er meer van dergelijke verbindingen komen. © ANP

Vervoerslobby eist 56 miljard euro voor beter ov en minder verkeersdoden, goede bus Breda-Utrecht nodig

Het kabinet moet de komende twintig jaar tientallen miljarden euro's extra in wegen, openbaar vervoer, fietsen en verkeersveiligheid steken om te voorkomen dat Nederland volledig dichtslibt. Dat eisen 25 verkeersorganisaties en vervoersbedrijven in het Deltaplan 2030. 

De Mobiliteitsalliantie, waar onder meer de ANWB, NS en BOVAG deel van uitmaken, schetst een doemscenario. Over tien jaar telt Nederland al ruim 18 miljoen mensen. In steden worden steeds meer gebouwd. Alleen vorig jaar steeg het aantal files met een vijfde, treinen raken overvol. Het aantal verkeersdoden rijst de pan uit: vorig jaar vielen er 678 doden, ruim tien procent meer dan in 2017.

Betere busverbindingen in Brabant

In Brabant gaat het om het aanleggen van hoogwaardig openbaar vervoer met ‘slimme’ bussen op een eigen rijbaan (Bus Rapid Transit) naar Eindhoven Airport, Brainport Campus en Veldhoven. Verder zou de capaciteit van het Eindhovense Centraal Station groter moeten worden en moet er een betere aansluiting komen op het hoogwaardig bussysteem. Ook zou het spoor tussen Nederland en Duitsland gekoppeld moeten worden met een treindienst tussen Den Haag, Eindhoven en Düsseldorf. En tenslotte wordt een hoogwaardige busverbinding tussen Breda en Utrecht over de snelweg A27 genoemd.

Eerder al zijn andere maatregelen aangekondigd om Brabant wat minder hoge ogen te laten gooien op de fileranglijstjes. Zoals de verbreding van de A58 tussen Best en Tilburg. Deze grootscheepse organisatie moet volgens planning in 2021 van start, de weg krijgt daarbij over het hele traject twee keer drie rijstroken. Ook voor de A2 lonkt meer asfalt, zo heeft Den Haag toegezegd de knip te willen trekken voor het stuk tussen Vught en knooppunt Deil.

Maar het Deltaplan wil ook het aantal verkeersdoden in 2030 terugdringen naar minder dan 250 per jaar. Ambitie is verder het aantal ernstig gewonden ruim te halveren naar onder 10.000. Landelijk dienen onveilige wegen, kruisingen en fietspaden zeer grondig te worden aangepakt. 

Naar 50 verkeersdoden

En daar blijft het niet bij: onveilige wegen, kruisingen en fietspaden dienen zeer grondig te worden aangepakt. In het Deltaplan staat dat het aantal jaarlijkse verkeersdoden in 2030 terug moet naar minder dan 250. Ambitie is verder het aantal ernstige gewonden ruimschoots te halveren naar onder 10.000. 

De totale rekening bedraagt bijna 56 miljard euro tot 2040; 3 miljard aan investeringen per jaar. Dat geld is er nu niet. Al het geld in het Infrastructuurfonds is tot 2032 vrijwel besteed. De Mobiliteitsalliantie wil daarom dat het kabinet jaarlijks met extra miljarden over de brug komt. Om de plannen te betalen, moeten ook de autobelastingen op de schop. De organisaties pleiten voor een heffing per kilometer, rekeningrijden dus. Dit helpt ook tegen de drukte: autorijders gaan daardoor 11 procent minder kilometers rijden. Invoering kost ongeveer 2 miljard euro. 

Proef met ‘ritcoins’

Het Deltaplan stelt verder enkele opmerkelijke verkeersexperimenten voor. Zo komt er een proef, waarbij bewoners verhandelbare parkeerrechten krijgen. In twee andere pilots worden de gevolgen van een variabele bijtelling voor leaserijders bekeken. Tot slot krijgen bestuurders ‘ritcoins’ om te rijden in de spits. Ze kunnen deze spitsrechten zo nodig bijkopen als ze vaker op de drukste delen van de dag moeten rijden of verkopen.

,,Laat duidelijk zijn: de mobiliteit moet echt worden verbeterd”, zegt topman Roger van Boxtel van NS, één van de grondleggers van het plan. ,,Dat is cruciaal voor onze concurrentiepositie, voor de duurzaamheid én het geluk van burgers. We hebben opeenvolgende kabinetten nodig om dit te realiseren. De tijd van achteroverleunen is voorbij.”

ANWB-baas Frits van Bruggen noemt de bereikbaarheid van Nederland ‘een groot goed’. ,,We zijn een transportland en dat doen we prima, maar eerdere bezuinigingen op toekomstige investeringen zijn onverstandig geweest. We hebben nu flink wat geld nodig. Ik zeg: word wakker, we gaan aan de slag!”

In de toekomst véél flexibeler reizen

Aan de basis van het nieuwe Deltaplan 2030 staat dat Nederlanders in de toekomst anders en veel flexibeler gaan reizen. Niet meer allemaal tegelijk in de spits met de eigen auto of per trein, maar met diverse vervoersmiddelen, waaronder deelauto’s en deelfietsen. Aan de randen van steden en op het platteland moeten speciale ‘hubs’ verrijzen, waar mensen gemakkelijk van vervoermiddel kunnen wisselen. Het oude vertrouwde transferium van de jaren ‘90 in een nieuw jasje zeg maar. Met moderne technologie ontvangt iedereen dagelijks een persoonlijk reisplan op zijn mobiel, afgestemd op de drukte, bestemming en beschikbare vervoermiddelen.

Luister naar het nieuws van vandaag

Dit en meer nieuws hoor je ook in ons dagelijkse bulletin. Luister hier naar Het Nieuws uit Brabant. Volg ons ook op Spotify en iTunes, en mis geen enkel bulletin meer.  

  1. Prik van een pieterman? Direct onder de hete kraan, dan is het (meestal) zo over

    Prik van een pieterman? Direct onder de hete kraan, dan is het (meestal) zo over

    Zijn naam klinkt als het begin een Sinterklaasliedje, maar de naklank is een stuk minder vrolijk. De kleine pieterman is een uiterst giftig visje, dat zich ook aan onze kusten ophoudt. Een steek van het diertje had grote gevolgen voor een Belgische badgast in Knokke. De vrouw draaide met een extreem allergische reactie het ziekenhuis in, maar hoewel pijnlijk is de prik van een pieterman doorgaans snel verholpen.