Schiphol heeft 800 beveiligers extra nodig voor april
Schiphol wil voor april 2023 achthonderd extra beveiligers hebben geworven voor werk op de luchthaven. Die zijn nodig om het vliegveld te laten functioneren zoals voorheen. Nu zorgen personeelstekorten bij beveiligingsbedrijven er nog voor dat luchtvaartmaatschappijen vluchten moeten schrappen.
In een aan luchtvaartmaatschappijen gepresenteerd actieplan, waar Het Financieele Dagblad eerder over berichtte, meldt het vliegveld een wervingscampagne te beginnen met vijf beveiligingsbedrijven die actief zijn op Schiphol. Op 16 januari besluit Schiphol hoeveel passagiers het aankan in mei en de zomermaanden.
Personeelstekorten bij de beveiliging hebben dit jaar regelmatig voor lange wachtrijen en geschrapte vluchten op Schiphol gezorgd. Tot en met maart zijn luchtvaartmaatschappijen nog altijd gedwongen het aantal op Schiphol opstappende passagiers te beperken als gevolg van de krapte. KLM schatte de kosten van alle problemen op 175 miljoen euro, easyJet sprak deze week van enkele miljoenen euro’s aan schade.
‘Snel verandering’
Interim-topman Ruud Sondag zei begin deze maand dat hij snel verandering wil brengen in het personeelstekort. De topman is kritisch over het uitbesteden van taken aan externe bedrijven en benadrukt meermaals dat hij het als zijn missie ziet om het ‘samen’ te doen.
,,Als je iets samen doet, ben je alleen succesvol als je het gevoel hebt dat andere mensen zich ook interesseren in jouw problemen. Of dat nou de roosters zijn, schone werkruimtes, goeie koffie en dat soort zaken. Ik heb het idee dat we bij Schiphol iets te ver zijn afgewaaierd van het distribueren van kernactiviteiten naar derden toe en zelf eigenlijk niet meer beseffen als Schiphol: wat speelt er eigenlijk in die wereld? Wat vinden die mensen belangrijk?’’, vroeg hij zich hardop af in een videoboodschap aan het personeel op de luchthaven.
Verhogen uurloon
Vorige maand kondigde Schiphol al aan de uurlonen voor beveiligers op de luchthaven met 2,50 euro te verhogen. Dit vormt de kern van het betere aanbod, dat meer personeel naar Schiphol moet lokken. Daarnaast moeten de roosters van beveiligers gunstiger worden voor de werknemers en komen er comfortabelere pauzeruimtes.
Een woordvoerder noemt de doelstellingen ‘ambitieus en een grote opgave’. Maar de bedoeling is dat Schiphol in de aanstaande meivakantie en zomerperiode zonder beperkingen kan werken. In die periode verwacht de luchthaven bijna evenveel reizigers als in 2019, het jaar waarin een recordaantal mensen via Schiphol vloog. Ook wil de luchthaven het vertrouwen van luchtvaartmaatschappijen herwinnen.
Om de passagiersstroom aan te kunnen, moeten luchtvaartmaatschappijen ook genoeg afhandelaars in dienst hebben, benadrukt Schiphol. Zij zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het laden en lossen van vliegtuigen.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Topadvocaat Knoops na snoeihard rapport: Nabestaanden Peter R. de Vries kunnen de staat aanklagen
De nabestaanden van Peter R. de Vries, advocaat Derk Wiersum en kroongetuige Nabil B. kunnen op grond van de harde conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid de staat aansprakelijk stellen voor immateriële en materiële schade, stelt topadvocaat Geert-Jan Knoops tegen deze site. Het uitgelekte conceptrapport zou uitwijzen dat politie en justitie veel steken hebben laten vallen op het gebied van beveiliging. ,,Dit kan zeker als basis dienen voor verdere juridische stappen.” -
Bijna helft van Oekraïense vluchtelingen in Nederland vindt binnen paar maanden werk
Bijna de helft van de Oekraïense oorlogsvluchtelingen in Nederland heeft binnen acht maanden werk gevonden. Reguliere asielzoekers doen daar doorgaans veel langer over. Het gaat vaak om deeltijdwerk als uitzend- of oproepkracht. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
Jacko (52) werd voor gek verklaard, nu profiteert hij volop van investering: ‘We konden het zien aankomen’
Energieprijzen rijzen de pan uit, mensen zien soms wel een verdrievoudiging van hun maandbedrag op de energierekening. Hoe gaan ze daarmee om en wat doen ze tegenwoordig anders? Jacko Put (52) uit Apeldoorn werd voor gek verklaard toen hij in 2018 een warmtepomp liet installeren. Maar inmiddels is hij het die het laatst lacht.
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
-
-
Terwijl zijn vader een kaartje koopt, stapt jochie (7) in vertrekkende trein
Een 7-jarige jongen besloot donderdagochtend op avontuur te gaan met de trein vanaf Utrecht Centraal. Terwijl zijn vader een kaartje kocht, stapte hij alvast in de trein, die vervolgens zonder zijn vader wegreed. Wijkagenten uit Woerden wisten de twee weer te herenigen. -
column
Dit stel zit de komende tien jaar en zes maanden vast voor hetgeen zij op Instagram gooiden
Debby Gerritsen buigt zich elke week over liefdes-, lust- en levensvragen.