ProRail doet spoorwegovergang in de ban: 'vermijd ze allemaal'
ProRail gaat de strijd aan met de eigen spoorwegovergangen. Als het aan de spoorbeheerder ligt, maakt niemand er meer gebruik van. ProRail ziet het als de enige oplossing voor de duizenden incidenten die jaarlijks op de overgangen plaatsvinden.
Niet meer oversteken als het rode licht gaat knipperen. Nooit onder gesloten slagbomen heen kruipen. En pas oversteken wanneer het licht is gedoofd. Het zijn de regels rondom de spoorwegovergangen die ProRail bij iedere overgang benadrukt. Maar ondanks uitgebreide campagnes en aanpassingen aan de overgangen blijven incidenten met regelmaat plaatsvinden.
Volgens ProRail woordvoerder Jaap Eikelboom vinden er dagelijks zo'n tien bijna-ongelukken plaats. Daarom start ProRail vandaag een campagne om mensen te bewegen de spoorwegovergangen in zijn geheel te vermijden. ,,De enige échte oplossing voor het probleem is het verwijderen van alle overgangen. Maar dat kan alleen wanneer ze niet meer gebruikt worden", legt Eikelboom uit.
De incidenten op spoorwegovergangen zijn een doorn in het oog voor spoorbeheerder ProRail. Allereerst omdat ze ieder jaar meerdere levens eisen. De eerste helft van 2018 waren het er al zeven. Maar ook omdat de financiële gevolgen van alle vertragingen en schade enorm zijn. ,,De schade loopt jaarlijks op tot zo'n 100 tot 150 miljoen euro. Die kosten zitten in onder meer in operationele kosten en de economische schade van de vertraging van de treinen", aldus Eikelboom.
De impact van alle (bijna-)incidenten op het treinverkeer is groot. De eerste helft van 2018 ging het om 20.000 vertraagde of uitgevallen treinen, een derde van het totale aantal vertragingsuren op het spoor.
Omrijden
Het is mogelijk spoorwegovergangen uit de weg te gaan, stelt Eikelboom. ,,We hebben de afgelopen jaren ingezet op de realisatie van veel spoortunnels en spoorbruggen. Maar we zien dat het gebruik daarvan tegenvalt, omdat het vaak een klein beetje omrijden is."
Toch is het belangrijk dat mensen die moeite gaan nemen. Eikelboom voorspelt namelijk dat de problemen op de overgangen de komende jaren alleen maar groter worden. ,,Het wordt drukker op het spoor. Dat betekent dat overgangen vaker gesloten zullen zijn. En dat zijn de momenten waarop mensen gekke dingen gaan doen, zoals het rode licht negeren en onder slagbomen door lopen."
Het wordt steeds drukker op het spoor. Daardoor zal het aantal incidenten alleen maar toenemen
Om ook automobilisten te motiveren spoorwegovergangen te vermijden is ProRail in gesprek met diverse routeplanners. Door met hen afspraken te maken hoopt Eikelboom dat het makkelijker wordt voor automobilisten om spoorwegovergangen te mijden. ,,Je hebt nu al vaak de optie om bijvoorbeeld snelwegen en tolwegen te vermijden. Zo'n optie zou er ook voor spoorwegovergangen moeten komen."
Alle onbewaakte spoorwegovergangen zijn volgens ProRail al over drie jaar verdwenen. In 2050 hoopt de spoorbeheerder alle spoorwegovergangen in Nederland te hebben vervangen door veiliger alternatieven zoals tunnels en bruggen.
Bekijk ook: Man houdt geen rekening met spoorwegovergang
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Terrorismeverdachten spraken over Wilders ‘door de kop schieten’, toch komen ze vrij: hoe kan dat?
Een groep Eindhovense terrorismeverdachten komt volgende week (voorlopig) vrij. Zeer opmerkelijk, want ze worden verdacht van het voorbereiden van aanslagen, mogelijk op politici. Of was er juist weinig aan de hand? ,,Deze zaak is voer voor debat, de angst voor moslims leek de rechtszaal binnengeslopen.” -
PREMIUM
Tielenaar zonder geldig rijbewijs blaast bijna 4.4 (!) promille: ‘Hij rolde letterlijk het voertuig uit’
Te beneveld om te worden verhoord: agenten zetten in Tiel donderdagavond een bestuurder aan de kant die het wel heel bont had gemaakt. De Tielenaar blies 1900 UGL wat betekent dat hij voor grofweg meer dan twintig glazen aan alcohol achter de kiezen had. Hij ‘rolde letterlijk het voertuig’ uit, aldus de politie. -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’
-
PREMIUMSedar Soares
Diego zag van dichtbij hoe boezemvriend Sedar werd doodgeschoten: ‘Ben mentaal keihard geraakt’
Hij maakte van dichtbij mee hoe zijn boezemvriend Sedar Soares (13) door een kogel werd getroffen en uiteindelijk overleed. Een doorbraak in de vastgelopen zaak geeft Diego Gemert (31) nu, negentien jaar na dato, hoop. ,,Ik ben altijd blijven bidden.” -
PREMIUM
Vijf zelfmoorden in tien jaar bij één brandweerkorps: ‘Het is onze eigen schuld’
De Amsterdamse brandweercommandant Tijs van Lieshout maakt zich ernstige zorgen over het hoge aantal zelfmoorden bij het korps, vooral onder de oudere generatie die uitsluitend op adrenaline lijkt te lopen. De hand gaat in eigen boezem: ‘Wij hebben zorgplicht. Deze jongens hebben zichzelf niet gemaakt.’ -
Gezocht: Feyenoorders in het buitenland (en hun finale-verhaal)
In Rotterdam en verre omstreken gaat het al dagen nergens anders meer over: de Conference League finale van woensdag tegen AS Roma. Maar wat als je als Feyenoorder in, pak 'm beet, Lissabon, New York of zelfs Rome woont? We zijn benieuwd hoe en waar je dan naar de finale kijkt.