Ov-personeel wil van mondmasker af: ‘Te veel Willem Engel-achtige figuren die ons provoceren’
OnderzoekBijna acht op de tien conducteurs, chauffeurs en machinisten willen zo snel mogelijk van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer af. Dat blijkt uit een personeelsenquête van CNV Vakmensen onder zo'n 740 ov-medewerkers.
De ergernis over het verplichte dragen van mondkapjes in de trein, bus, tram en metro neemt toe onder het ov-personeel. Reizigers houden zich er matig tot slecht aan, ziet ruim een derde. Met de huidige versoepelingen is de bereidheid bovendien tanende: steeds minder mensen dragen een mondkapje, onderschrijft twee derde van de medewerkers.
Zeven op de tien conducteurs, machinisten en chauffeurs verwacht komende tijd alleen maar meer problemen met de handhaving, nu de meeste coronamaatregelen vanaf vrijdag tot het verleden behoren. Slechts één op de tien ov-werkers denkt dat dit wel losloopt.
Bekijk een reactie van de branchevereniging OV op de mondkapjesplicht:
Onbegrijpelijk
De onder de vragen achtergelaten reacties spreken boekdelen: ,,Het is totaal onbegrijpelijk dat je straks wel met 500 man de hele avond in een zaal mag feesten en dat je dan in het ov met een veel en veel betere luchtverversing nog een mondkapje op moet,” zegt iemand. En een ander: ,,Waarom niet in winkels, cafés en dergelijke, maar wel in de bus of de trein? Alsof corona zich daar sneller verspreidt...”
Al met al stellen acht op de tien van de medewerkers (78 procent) dat de mondmaskerplicht snel moet verdwijnen. De overheid dient op korte termijn helderheid hierover te verschaffen, meent ruim 86 procent.
Volgens bestuurder Evert Jan van de Mheen van CNV Vakmensen bewijzen de uitkomsten dat de mondkapjesplicht niet langer houdbaar is. ,,Als conducteurs of chauffeurs reizigers er op aanspreken, leidt dat tot alleen maar tot ergernis en soms zelfs agressie. Een boa is zelden in de buurt. Het personeel begint er daarom meestal niet over.”
Handhaving is slecht
Dat blijkt ook uit de reacties van het ov-personeel. ,,In het ov zijn teveel Willem Engel-achtige figuren, ze provoceren de hele dag. De handhaving in het ov is slecht.” Een medewerker noemt de verplichte mondmaskers alleen maar gedoe. ,,Vraag je beleefd om een mondkapje krijg je allerlei verhalen. En al doen ze hem dan op, zodra men zit, gaat het mondkapje weer af.”
Weer een personeelslid verwacht gezeur voor de chauffeurs. ,,Dat moet je niet meer willen. Ik ben het beu om al twee jaar politieagent te moeten spelen.” En een ander vreest dat reizigers heel opstandig gaan worden. ,,Je krijgt discussies als: kunt u mij uitleggen waarom carnaval met 499 man op elkaar in de kroeg wel is toegestaan en ik in de trein een mondkapje op moet?”
Advies in plaats van plicht
Eerder stelde NS-topvrouw Marjan Rintel afgelopen najaar ook al in een interview dat de mondkapjesplicht onwerkbaar is. CNV Vakmensen stelt dat de plicht moet worden veranderd in een advies. ,,Dat werkt veel beter, ook voor het personeel zelf. Een deel wil zichzelf graag beschermen met een mondmasker. OV-bedrijven moeten hen ook in de gelegenheid stellen.”
Aan het onderzoek van CNV Vakmensen deden 738 personeelsleden mee. Ze werken met name bij Arriva (ruim een derde), Connexxion (bijna een kwart), Keolis (12 procent) en NS (ruim 11 procent).
Moeten de mondkapjes in het ov verdwijnen?
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Schitterend buitenweer’ dit weekend, misschien zelfs zomers warm in het zuidoosten
-
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
Slachthuizen onder verscherpt toezicht vanwege misstanden: ‘Goed dat minister een streep trekt’
Slachthuizen komen onder verscherpt toezicht te staan, omdat sprake is van ‘structurele dierenmishandeling’ in de sector. Het gaat niet om incidenten, zei minister Piet Adema (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) in de Tweede Kamer, die zich tevreden toonde over de stappen. -
video
Overal verdwijnt mondkapje, behalve in de trein: ‘Onze conducteurs zijn er klaar mee’
Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zien het totaal niet zitten om streng te handhaven op de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer, terwijl die maatregel bijna overal in het land komt te vervallen. Ze pleiten voor eenduidig beleid. ,,Want op deze manier is het niet te doen en creëren we onnodige onduidelijkheid voor onze passagiers”, laat een NS-woordvoerder aan deze site weten.
-
PREMIUM
Dit is de oudste kapperszaak van Nederland: ‘De 200 jaar kan ik waarschijnlijk ook halen’
Utrecht -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Man (39) leidt dubbelleven en troggelt 50.000 euro af van Belgische vrouw: ‘Ze deed escortwerk om te kunnen betalen’
Hoewel de 39-jarige Geert W.S. uit Breda al 15 jaar een relatie heeft, leidt hij sinds 2020 een dubbelleven op Tinder. Als ‘Mike’ sprak hij af met verschillende vrouwen, ook met een vrouw in het Belgische Gent. Zij werd halsoverkop verliefd, maar hij was maar uit op twee dingen: geld en seks.Breda
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerW.P.J. Lauwen
Peter de Jong
H Mentzij