'Ook hobby dronepiloot moet op les'
Particuliere dronepiloten moeten straks een vliegbewijs halen, vinden verkeersvliegers en professionele dronebestuurders. Zo moet het aantal incidenten in de lucht afnemen. ,,Ze hebben vaak geen enkel benul.''
Hobbypiloten mogen zonder les of toets hun drone de lucht in sturen. ,,Als recreant kun je drones tot wel 25 kilogram bedienen zonder iets af te weten van de regels. Dat is onhoudbaar’’, zegt Wiebe de Jager, professioneel dronefotograaf en beheerder van de website Dronewatch.nl.
Naar schatting zijn er inmiddels 100.000 hobbydrones in Nederland. Bestuurders moeten zich aan regels houden rond vlieghoogte en no-flyzones. Maar gemiddeld twee keer per week gaat het mis, blijkt uit nieuwe cijfers die de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) aan deze website verstrekte.
De toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat turft sinds 2016 jaarlijks bijna 100 voorvallen met drones. Dit jaar staat de teller tot dusver op 67. In heel 2015 ging het nog slechts om 43 incidenten.
In deze grafiek staan het aantal geregistreerde incidenten met drones in het luchtruim. (Bron: Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT).
In de overgrote meerderheid van de gevallen gaat het om consumentendrones. Deze vliegen bijvoorbeeld te hoog of te dicht bij een luchthaven.
Ook bijna-botsingen met vliegtuigen komen voor. In 2017 zelfs zes keer, onder meer met een Boeing. ,,Dronevliegers hebben vaak geen enkel benul van de regels’’, zegt een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), de vakbond voor burgerluchtvaartpiloten. ,,Als een drone te hoog komt en in de motor van een verkeersvliegtuig belandt, heb je een groot probleem.’’
Dronevliegers hebben vaak geen enkel benul van de regels
De Vereniging van Verkeersvliegers en beroepsmatige bestuurders van drones pleiten daarom voor de invoer van een vliegbewijs voor recreanten, met theorietoets: ,,Het is onbestaanbaar dat zonder opleiding of een minimum aan kennis bijna alles is toegestaan’’, zegt Rob van Nieuwland, voorzitter van Darpas, de branchevereniging voor professionele dronepiloten. ,,Wat je vaak fout ziet gaan, is dat de bestuurders hun drone automatisch laten terugkeren naar een bepaald punt, maar daarbij geen veilige hoogte instellen. Dan vliegt de drone zo tegen een lantaarnpaal of boom. Professionele piloten moeten een boekwerk van 120 pagina’s bestuderen. Laat recreanten met drones boven pakweg 250 gram dat ook doen.’’
Politiek wil ook kennistoets
De beroepspiloten krijgen steun van de politiek. De Tweede Kamer riep het kabinet begin juli op om een kennistoets voor recreatieve dronevliegers mee te nemen bij de invoer van de nieuwe Europese regels die eind van het jaar ingaan: ,,De hobbydronegebruikers moeten weten wat wel en niet mag’’, zegt VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra. ,,Het zijn prachtige apparaatjes, maar het is geen speelgoed.’’
Waar mag je met een drone vliegen en waar niet? Klik hieronder en bekijk het op de kaart.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Opnieuw enorme drukte en lange wachttijden op Schiphol
Het is opnieuw erg druk op Schiphol. Volgens een woordvoerder zijn de rijen de hele dag langer doordat er minder beveiligingspersoneel is dan gepland. Schiphol noemt de ‘erg lange’ wachtrijen vervelend en vraagt begrip en geduld aan de reizigers. -
vanavond stille tocht
Vermoorde zoon (19) van schoenenmagnaat had ‘afspraak op dag van verdwijning’
De 19-jarige Xavier Durlinger die afgelopen donderdag dood werd teruggevonden in een bos in Sittard, had op de avond van zijn verdwijning vermoedelijk een afspraak met een nog onbekende persoon, blijkt uit rechercheonderzoek. De politie is naarstig op zoek naar een mogelijk cruciale getuige die afgelopen vrijdag anoniem informatie over Xavier had doorgespeeld. -
PREMIUMVideo
'Drone verliest het van de meeuw'
Ze worden steeds kleiner, geavanceerder en goedkoper: voor een prikkie koop je een drone die makkelijk minutenlang en kilometers de lucht in gaat. Met alle gemak én gevaar tot gevolg. ,,Zolang d’r maar geen bom onder hangt.'' -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
FNV dreigt met acties op Schiphol vanaf 1 juni om hoge werkdruk: ‘Personeelsleden vallen letterlijk om’
De FNV dreigt met grootschalige acties op Schiphol omdat de werkdruk op de luchthaven veel te hoog blijft voor onder meer beveiligers en afhandelaars van bagage. De vakbond wil dat er voor 1 juni een akkoord is met de luchthaven over het verlichten van de werkomstandigheden. ,,We gaan een hele zware zomer tegemoet.”
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Landelijke intocht Sinterklaas dit jaar in Hellevoetsluis
De landelijke intocht van Sinterklaas vindt dit jaar plaats in de Zuid-Hollandse gemeente Hellevoetsluis, zo heeft de NTR woensdag bekendgemaakt. De intocht zal plaatsvinden op zaterdag 12 november. De afgelopen jaren is vanwege de coronamaatregelen geen landelijke intocht met publiek geweest.