Volledig scherm

Onderzoeksraad onderzoekt gevolgen verloren containers en giftige lading

Update/videoDe onderzoeksraad voor de veiligheid gaat onderzoek doen naar de 291 verloren containers op de Waddenzee. De Raad richt zich hierbij met name op de gevolgen van het ongeval, de lokale situatie in het Nederlandse Waddengebied en de vaarroute van het schip.

Dat meldt de onderzoeksraad op haar site. Panama, onder wiens vlag het schip Msc Zoe voer, doet onderzoek naar de oorzaak van het voorval en de situatie aan boord van het schip. Er is samenwerking tussen de verschillende raden.

Giftig

De raad neemt ook de gevolgen van de deels giftige lading onder de loep. Op het strand van Schiermonnikoog spoelde bijvoorbeeld een zak met 25 kilo poeder aan, die vermoedelijk gevaarlijk was. De Veiligheidsregio Fryslân meldde dat de kans groot was dat het de giftige stof peroxide betreft, afkomstig uit de te water geraakt containers van het schip MSC Zoe.

In zeker drie van de 291 overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe zaten vaten organisch peroxide in poedervorm. Volgens de Kustwacht is niet duidelijk om welke soort het gaat: de ene soort zou bij 50 graden boven nul kunnen ontvlammen, de andere soort is alleen vervuilend. Eerder adviseerde de Veiligheidsregio Fryslân weg te blijven bij de containers met peroxide en de stof niet in te ademen.

De grote bergingsoperatie van de zeecontainers op de Noordzee begint overigens morgen. Bij de berging worden in opdracht van de rederij MSC twee grote bergingsschepen en een kleinere ingezet, meldt Rijkswaterstaat.

Vandaag zijn de voorbereidingen al begonnen. De boten zijn inmiddels in de haven van IJmuiden of komen daar later aan. De bergers gaan camera’s onder water inzetten. Gelijktijdig blijven Rijkswaterstaat en de bergingsmaatschappij zoeken met boten met sonarinstallaties en blijft de Kustwacht regelmatig inspectievluchten uitvoeren om afval en containers te lokaliseren. Er zijn er inmiddels 238 gelokaliseerd, 18 aangespoeld (waarvan 1 in Duitsland) en 7 geborgen. Hoe snel de berging van alle containers kan worden afgerond, is afhankelijk van onder meer de weersomstandigheden, scheepvaart, zicht onder water, getijde en ligging, aldus Rijkswaterstaat.

Bekijk hieronder de beelden van de MSC Zoe nadat het schip 291 containers verloor: