NS wil hoofdconducteur boa-status afnemen: ‘Werkt juist agressie in de hand’
Hoofdconducteurs van NS zullen in de toekomst niet langer boa zijn. De bevoegdheid om onder meer boetes uit te schrijven wordt nauwelijks gebruikt en werkt agressie van reizigers soms juist in de hand, menen de spoorwegen. Vakbond FNV Spoor gaat onder voorwaarden akkoord.
Alle 2800 hoofdconducteurs op de treinen van NS zijn tevens buitengewoon opsporingsambtenaar (boa). Ze hebben daarvoor een speciale, 11 weken durende opleiding gevolgd, met daarna een examen. Als boa kunnen conducteurs onder meer een proces-verbaal opmaken, personen staande houden en boetes uitdelen, bijvoorbeeld voor het niet dragen van een mondkapje.
Wat de NS-directie betreft komt daar echter verandering in. De boa-bevoegdheden worden in praktijk nauwelijks gebruikt, stellen de spoorwegen. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. ,,Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, licht woordvoerder Erik Kroeze toe.
Hij beklemtoont dat NS afgelopen kwart eeuw een complete afdeling Veiligheid & Service heeft opgetuigd, die inmiddels 700 medewerkers telt. ,,Zij zijn wél boa en komen bij incidenten in actie.” Verder is er ook cameratoezicht op stations. ,,De hele sociale veiligheidssfeer in treinen en op stations is compleet gewijzigd, vandaar dat we conducteurs hier niet langer mee willen belasten.” NS is sinds vorig jaar in gesprek met de eigen ondernemingsraad over hoe de boa-status te beëindigen en wanneer.
Signaal
Het personeel lijkt voorstander. Ruim twee derde vindt de bevoegdheid overbodig, bleek in 2016 uit een enquête onder 700 hoofdconducteurs door FNV Spoor. ,,Sterker nog, 60 procent denkt dat gebruik maken van de boa-bevoegdheid juist kan leiden tot meer agressie op het spoor”, stelde FNV Spoor in de rapportage ‘BOA: Lust of last?’ De bond sprak van ‘een duidelijk signaal vanaf de werkvloer’.
Tegelijk zijn er wel veiligheidsgaranties noodzakelijk, vindt FNV-bestuurder Henri Janssen. Hoofdconducteurs moeten gemakkelijker en sneller een beroep op medewerkers van de afdeling Veiligheid & Service kunnen doen, stelt de vakbond.
,,Conducteurs willen er op kunnen vertrouwen dat er snel hulp komt als dat nodig is. Daarvoor moeten er meer veiligheidsmedewerkers komen. Daar gaan wij de directie dan ook om vragen.” Hoeveel extra medewerkers dan nodig zijn bovenop de huidige 700, wil FNV Spoor niet zeggen. ,,Dat is onderhandelbaar.”
Identiteit controleren
NS laat weten eerst verder te willen praten met de eigen ondernemingsraad. Een exacte datum voor wanneer de boa-status vervalt is er nog niet.
De spoorwegen beklemtonen daarnaast in overleg te zijn met het ministerie van Justitie & Veiligheid over meer bevoegdheden voor de boa's van de afdeling Veiligheid & Service. ,,Wij willen dat onze medewerkers ook de identiteit van reizigers mogen controleren. Nu mogen we wel naar de identiteit van iemand vragen, maar niet in systemen controleren of deze klopt. We moeten dan wachten op de politie, wat veel tijd kost.”
NS wil verder grensoverschrijdende bevoegdheden voor medewerkers op internationale treinen. ,,Als de trein naar Brussel nu de grens over is, mogen onze mensen niets meer.”
Meer agressie
De agressie tegen NS-medewerkers is sinds corona gestegen. Vorig jaar zijn door de NS 744 incidenten met agressie gerapporteerd. In 2020 waren dat er 661 en in het coronavrije jaar daarvoor 678. De medewerkers bij Veiligheid & Service kwamen vorig jaar ruim 3 miljoen keer in actie. Dat is volgens NS fors meer dan de 2,5 miljoen van een jaar eerder. 186 NS-medewerkers liepen zelfs letsel op vorig jaar, in de meeste gevallen overigens niet ernstig.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Véél minder treinreizigers, maar agressie en geweld tegen NS-medewerkers daalt nauwelijks
Het aantal zware incidenten van agressie en geweld in de treinen en op stations is ondanks veel minder reizigers nauwelijks gedaald. Het aantal NS-medewerkers dat met agressie te maken kreeg en gewond raakte, steeg zelfs. Dat blijkt uit de sociale veiligheidscijfers van NS over 2020. -
Onderzoek
Ov-personeel wil van mondmasker af: ‘Te veel Willem Engel-achtige figuren die ons provoceren’
Bijna acht op de tien conducteurs, chauffeurs en machinisten willen zo snel mogelijk van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer af. Dat blijkt uit een personeelsenquête van CNV Vakmensen onder zo'n 740 ov-medewerkers. -
PREMIUM
Bij deze club spelen vrouwen al 50 jaar voetbal: ‘Net zo’n goede techniek en we zijn niet zo kinderachtig’
Voetbal een typische mannensport? Welnee, de vrouwen van vv Lekkerkerk trappen al vijftig jaar tegen de bal. Hele gezinnen spelen of speelden bij de polderclub, waar onder de bloedfanatieke familie Snoei. Maar ook Lenie van Wensveen, die aan de wieg van het Nederlandse vrouwenvoetbal stond, is er al decennia lang actief.Lekkerkerk -
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?
-
Bruls zet punt achter ‘turbulent’ voorzitterschap Veiligheidsberaad: ‘Ik heb geprobeerd rust te bewaren’
Hij werd een van dé gezichten van de coronacrisis, maar zal zich vooral weer gaan bezighouden met zijn eigen stad Nijmegen. Hubert Bruls zwaait vandaag af als voorzitter van het Veiligheidsberaad.Nijmegen -
-
-
Lang wachten aan telefoon en weinig contact met de dokter: patiënten vinden huisarts moeilijker bereikbaar
Bijna één op de drie patiënten merkt dat hun huisarts het afgelopen jaar slechter bereikbaar of toegankelijk is geworden. De praktijk is telefonisch moeilijk te bereiken en patiënten moeten soms dagenlang wachten voordat ze bij de huisarts terecht kunnen. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer