NS faalt op hogesnelheidslijn
VIDEODe Nederlandse Spoorwegen hebben onvoldoende gepresteerd op de hogesnelheidslijn (HSL). De NS voldeed niet aan de minimumeisen die met het ministerie van Infrastructuur en Milieu waren afgesproken als het gaat om het totaal aantal te vervoeren reizigers in de spits en stiptheid.
Vooral als het gaat om hoeveel reizigers in de spits op de HSL-Zuid kunnen reizen, scoort de NS onder de maat. De HSL-Zuid is het Nederlandse deel van het snelle spoor tussen Schiphol en Antwerpen.
Staatssecretaris Sharon Dijksma stelt eisen aan de NS over de kans op een zit- of staanplaats in de spits, die moet 97,5 procent zijn. Voor reizigers in de eerste klasse houdt dit in dat zij binnen een kwartier een zitplaats moeten hebben. Bij tweedeklasse reizigers worden ook staanplaatsen meegerekend. De NS scoort daarop 87,6 procent, bijna 10 procentpunten lager. Ook de reizigerspunctualiteit - het op tijd komen van de treinen - is met 93,7 procent nipt lager dan de 94 procent die met de PvdA-bewindsvrouw was afgesproken.
Staatssecretaris Sharon Dijksma noemt de resultaten van NS op de HSL 'teleurstellend'. ,,Het niet halen van prestatienormen blijft niet zonder consequenties’’, zo waarschuwt de PvdA-bewindsvrouw in antwoord op vragen van AD.nl. Zo is er de mogelijkheid om boetes uit te delen en is onlangs een marktverkenning gestart, waarbij bekeken wordt of andere vervoerders betere prestaties kunnen leveren op de HSL.
Three strikes out
Nu is het de vraag of de staatssecretaris de NS een boete op gaat leggen. Vorig jaar kregen de spoorwegen een boete van een half miljoen voor de tegenvallende prestaties. Dit betekent dat de spoorvervoerder de ‘eerste strike’ kreeg. Het kabinet hanteert het 'three strikes out-principe'. Als de NS tot driemaal toe de afspraken niet haalt, wordt het mogelijk om met een andere vervoerder in zee te gaan. Als de NS de boete krijgt, loopt de spoorvervoerder dus het risico om de concessie kwijt te raken. Dijksma: ,,Voor de zomer maak ik bekend welke gevolgen de prestatiecijfers zullen hebben.’’
Lees verder onder de video.
NS-topman Roger van Boxtel benadrukt dat uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de spoorwegen er alles aan doen om de prestaties op het snelle spoor te verbeteren. ,,Wij hebben op de hogesnelheidslijn natuurlijk heel veel problemen gehad en heel veel maatregelen genomen om het te verbeteren. Maar het is nog niet allemaal opgelost’’, erkent Van Boxtel. Hij verklaart ook dat hij ‘geen gouden bergen kan beloven’. ,,Dat doe ik ook niet, want wij zijn van heel veel andere partijen afhankelijk bij de HSL.’’
Uit eerder onderzoek van AD bleek al dat de beloften die de NS heeft gedaan over snelle treinen veel te rooskleurig waren. Op 27 september 2013 presenteerde de NS een naar eigen zeggen ‘goed doordacht herstelplan’. Dat moest de reizigers het Fyra-debacle doen vergeten. Die trein werd al nar 40 dagen van het spoor gehaald, omdat die bij kou van ellende uit elkaar bleek te vallen.
Hameren
De NS beloofde toen dat er vanaf december alsnog andere hogesnelheidslijnen en intercity’s over het snelle spoor zouden rijden. Het ministerie hamerde er toen al op dat er snel een alternatief voor de falende Fyra moest komen. Anno 2017 blijkt dus dat de spoorwegen nog niet voldoen aan de door staatssecretaris Sharon Dijksma gestelde minimumeisen.
Op de hogesnelheidslijn na voldoet NS wél aan de door Dijksma gestelde eisen. De tevredenheid van de reiziger groeide in 2016: het klantoordeel over het reizen over het hoofdrailnet ging omhoog van 74 procent naar 77 procent. Reizigers kwamen vaker op tijd aan: de punctualiteit steeg van 91 procent naar 91,3 procent. De vervoerscapaciteit bleef gelijk op 98,7 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
PREMIUM
Bijna een jaar na de overstromingen, vreest Valkenburg nog altijd het water: ‘Dagen als deze zijn spannend’
Na de verwoestende overstromingen van vorig jaar, vreest de bevolking van Valkenburg nog altijd het water. Zeker als noodweer wordt voorspeld, zoals vrijdag. -
PREMIUM
Meer dan 50 dna-matches met Zwolse ‘spermadokter’: ‘Steeds meer mensen van de Veluwe’
Het aantal dna-matches in de zaak-Wildschut blijft toenemen. Tot dusver zijn vijftig mensen gelinkt aan de oud-gynaecoloog van het voormalige Sophia ziekenhuis in Zwolle. Hij gebruikte in de jaren tachtig en negentig zijn eigen sperma bij vruchtbaarheidsbehandelingen. -
Jubilieumfeest Durlinger afgelast, familie in diepe rouw na overlijden 19-jarige Xavier
Het 140-jarig jubileum van schoenenzaak Durlinger gaat niet door. Vanwege de dood van de 19-jarige Xavier Durlinger gaan de festiviteiten niet niet door. Dat meldt 1Limburg. -
Landelijke actiedag voor betere cao in voortgezet onderwijs
De Algemene Onderwijsbond (AOb) organiseert op 8 juni een landelijke actiedag voor een betere cao voor het voortgezet onderwijs. Speerpunten in de onderhandelingen zijn verlaging van de werkdruk en een goede loonsverhoging. ,,Wij laten het extra geld van het kabinet voor verlaging van de werkdruk niet weg rommelen door de werkgevers”, zegt AOb-bestuurder Jelmer Evers.
-
PREMIUM
Samir was verslaafd aan inbreken, nu wast hij de auto van Wendy van Dijk: ‘Dacht dat ik stoer was’
Hij zat in de gevangenis met de grootste criminelen van het land, brak in bij meerdere huizen en kreeg na tweeënhalf jaar achter de tralies direct van zijn ‘vrienden’ de vraag of hij wéér 20.000 euro uit een woning wilde halen. Deze lokroep wist Samir Rahbi (30) te weerstaan en belandde door de steun van zijn familie op het rechte pad. ,,Het snelle geld lijkt verleidelijk, maar het brengt alleen maar ellende.” -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.