Eisen miljardensteun voelen voor KLM-baas niet als wurgcontract: ‘Hebben nu vaste grond onder de voeten’
Minder nachtvluchten, personeel dat salaris moet inleveren, flink snijden in de kosten en veel milieuvriendelijker vliegen. De eisen voor de 3,4 miljard euro steun aan KLM zijn fors, maar voelen voor KLM-topman Pieter Elbers niet als een molensteen om de nek. ,,Als je ziet hoe slecht het nu gaat en de enorme onzekerheden die er nog zijn dan is het belangrijk dat we financiële stabiliteit hebben.’’
Toch kan ook de KLM-baas zich voorstellen dat medewerkers op de werkvloer hun wenkbrauwen fronsen bij de afspraken die nu zijn gemaakt. Iedereen die bij de luchtvaartmaatschappij meer dan modaal verdiend moet salaris inleveren; piloten minstens 20 procent. Maar bij partner Air France - die Franse staatssteun krijgt - is die eis niet gesteld. ,,Ik snap dat gevoel. Maar ik ga niet over de Franse piloten. Ook niet over wat de Franse staat aan hun belastingbetaler moet verantwoorden. De Nederlandse overheid legt ons deze voorwaarde op. Ik kan mij voorstellen dat de neiging er is om naar andere bedrijven binnen de groep te kijken, maar ik kijk naar KLM. Het is aan ons om die lening zo beperkt mogelijk te houden en zo snel mogelijk terug te betalen’’, reageert Elbers.
Lees verder onder de foto:
Vastigheid
De topman is opgelucht dat er na maanden onderhandelen een resultaat is dat de komende periode stabiliteit geeft aan het bedrijf. KLM krijgt een lening van de staat van 1 miljard euro. Ook staat de overheid garant voor 90 procent van de 2,4 miljard aan aanvullende leningen die door 11 banken worden verstrekt. ,,Ik ben heel blij dat we vaste grond onder de voeten hebben nu. Daarmee kunnen we deze moeilijke periode doorkomen. Het zou zonde zijn geweest als we over vijf of tien jaar terugblikken en moeten vaststellen dat we de luchtvaart in Nederland uit onze handen hebben laten glippen door deze crisis. KLM was voor Covid-19 gezond. We moeten er nu voor zorgen dat dit zo snel mogelijk weer gebeurt. Als het herstel de komende maanden sneller gaat dan verwacht is dat hartstikke mooi. Dan kunnen we de leningen sneller terug betalen. Als het tegenzit hebben we in elk geval continuïteit.’’
Het zou zonde zijn als we over vijf of tien jaar terugblikken en moeten vaststellen dat we de luchtvaart in Nederland uit onze handen hebben laten glippen door deze crisis.
De komende maanden worden gebruikt om fors te reorganiseren. In oktober moet er een uitgewerkt plan liggen om het bedrijf aan te passen aan de nieuwe economische situatie, die volgens Elbers nog altijd dramatisch is. Binnen Europa trekken de verkochte vluchten weer enigszins aan, maar intercontinentaal is er nog altijd bijna geen vliegverkeer.
Het staat vast dat KLM met veel minder personeel door moet, maar Elbers wil niet zeggen hoeveel banen van de in totaal 30.000 er moeten verdwijnen. Er is inmiddels een vertrekregeling geopend voor medewerkers die vrijwillig het bedrijf willen verlaten.
Luister hier naar de AD Nieuws Update:
De AD Nieuws Update verschijnt elke werkdag op Spotify en Apple Podcasts.
Milieuvriendelijker
KLM moet door deze miljardensteun ook milieuvriendelijker worden. Zo moet er vanaf 2030 met 14 procent duurzame brandstof worden gevlogen. En moet de CO2-uitstoot per passagierskilometer met 50 procent omlaag. Elbers noemt dat ambitieuze eisen, maar volgens hem sluiten ze aan bij hun eigen ambities voor de toekomst. Of het daadwerkelijk lukt om die eisen te halen, moet blijken. Vooral over het gebruik van biobrandstof is nog veel onduidelijk. ,,Als er een beperkte vraag is omdat er minder vluchten zijn dan is dat relatief duur.’’
KLM krijgt een state agent aangewezen die erop toe gaat zien dat het bedrijf zich houdt aan de voorwaarden. Elbers heeft daar geen moeite mee. ,,Het logisch dat wanneer je geld verstrekt je ook iemand stuurt om daar toezicht op te houden. Dat gebeurt bij anderen ook, zeker als je praat over dit soort bedragen. Het moet publiek verantwoord worden.’’
Frankrijk heeft inmiddels een steunpakket toegezegd van 7 miljard euro voor Air France. Daarmee komt het totale bedrag voor de reddingsoperatie van Air France-KLM uit op 10,4 miljard euro. Het toegezegde geld leidt tot scheve gezichten bij concurrenten. De Ierse prijsvechter Ryanair wil dat de Europese Commissie voor het steunpakket gaat liggen omdat er sprake is illegale staatssteun en zo de concurrentie wordt verstoord.
Maar volgens KLM-baas Elbers voldoet de steun aan de voorwaarden van Brussel en is geenszins sprake van een “free ride”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
‘Steunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM’
Luchtvaartmaatschappij KLM ontvangt een steunpakket van 3,4 miljard euro om de coronacrisis te overleven. Dat meldt persbureau Reuters op basis van een melding op de site van zustermaatschappij Air France, die inmiddels is verwijderd. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUMMet video
Verontwaardiging bij moslims over ‘genotshuwelijken’ voor seks: ‘Dit mag niet, huwelijk is serieuze zaak’
Kort trouwen alleen voor seks: volgens een Zweeds onderzoeksprogramma zijn sjiitische moskeeën in dat land bereid dit te doen en gebeurt het ook in Den Haag. Binnen de islamitische gemeenschap in de Hofstad wordt er met grote verbazing gereageerd. ,,Een huwelijk is een serieuze zaak.” -
PREMIUMColumn
Yes, vakantiegeld! Maar kan de vlag ook uit?
Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.
-
KLM-piloten moeten minstens 20 procent salaris inleveren voor steun overheid
KLM krijgt in totaal 3,4 miljard euro aan leningen om de coronacrisis door te komen. Maar de steun is niet gratis: piloten en ander personeel dat drie keer modaal verdient moeten minstens 20 procent van hun salaris inleveren. -
Wat vieren we op Hemelvaartsdag?
In het voorjaar staan er regelmatig vrije dagen op de agenda, dankzij een handjevol nationale feestdagen. Op 26 mei is Hemelvaartsdag aan de beurt, maar wat vieren we dan eigenlijk? En wat kan je doen op deze lentedag? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’