Volledig scherm
Karina Molendijk met haar polis waar de gesprekskosten van 722 euro op staat. © Sandra Zeilstra

Eén telefoontje van zorginstelling? Dat is dan 722 euro

Karina Molendijk (40) kon haar ogen niet geloven, toen ze in het overzicht van haar zorgverzekeraar zag dat thuiszorginstelling Vierstroom 722 euro had gedeclareerd. En dat na slechts één telefoontje.

De Waddinxveense - genezen borstkankerpatiënte - besloot onlangs eens uit nieuwsgierigheid haar zorgkosten uit te pluizen. Daar stuitte ze op declaraties die ze absoluut niet kon plaatsen. ,,Ik zag dat de Vierstroom 722 euro had gedeclareerd. Heel gek, want ik heb nog nooit thuiszorg gehad", vertelt Molendijk.

Ze besloot daarop te bellen met de zorgorganisatie. ,,Bij Vierstroom kreeg ik een vrouw aan de telefoon, die eerlijk gezegd niet heel erg aardig was. Toen ik vroeg waar dat bedrag van 722 euro in mijn overzicht vandaan kwam, vroeg ze me waar ik me zo druk om maakte. Het bedrag werd toch gewoon vergoed?"

Experiment

Duidelijkheid over het gedeclareerde bedrag kreeg Molendijk niet. Gaandeweg werd het Molendijk toch helder: het volledige bedrag was het gevolg van één telefoontje, dat ze niet eens zelf heeft gepleegd.

,,Ik heb borstkanker gehad, en voor de behandeling moest ik mezelf thuis een injectie geven. Ik ben één keer gebeld door Vierstroom met de vraag of er iemand langs moest komen om het me uit te leggen. Ik heb gezegd dat dat niet nodig was. Dat telefoontje kostte dus 722 euro."

René van de Wetering van Vierstroom Zorg Thuis geeft toe dat Molendijk een uitleg is verschuldigd. ,,722 euro is absoluut niet de prijs voor een telefonisch gesprek. Sinds kort werken we met 'experimentele bekostiging'. Het betreft een experiment dat is opgezet in samenwerking met alle verzekeraars. Daarbij wordt gekeken naar het totaalbedrag dat we over een jaar aan zorg leveren. Dat bedrag wordt gedeeld door het aantal cliënten", legt Van de Wetering uit. ,,Die 722 euro krijgen we dus voor elke cliënt waar we zorg aan leveren. Dus ook voor de cliënt die in de laatste fase van zijn leven zit en zeven dagen in de week dag en nacht verzorgd moet worden. Zo word je geprikkeld om doelmatiger te werken. Als je, zoals voorheen, per uur declareert, is het lucratief om veel uren te maken."

Aan Molendijk is dit alles inmiddels uitgelegd. ,,Ik snap de situatie wel, maar ik vind het nog steeds bizar dat het bedrag zo hoog is.''