Het hypermoderne magazijn dat in maart 2016 in gebruik werd genomen dient straks als  opslag voor onderdelen van Europese JSF's.
Volledig scherm
Het hypermoderne magazijn dat in maart 2016 in gebruik werd genomen dient straks als opslag voor onderdelen van Europese JSF's. © Edmund Messerschmidt / Het Fotob

Megamagazijn in Woensdrecht is ‘vierde grote klapper’ door JSF

WOENSDRECHT - ,,Ik ben ervan overtuigd dat dit project een buitengewone boost gaat geven aan de regio. Het betekent niet alleen werkgelegenheid, maar ook technologie, en wel high tech. En dat trekt waarschijnlijk weer ander werk aan’’, zegt generaal Mario Verbeek naar aanleiding van het nieuws dat vanaf 2020 op vliegbasis Woensdrecht alle reserveonderdelen worden opgeslagen van de circa vierhonderd in Europa gestationeerde Joint Strike Fighters (JSF).

Een opdracht waar meerdere landen die de JSF (officieel F-35) hebben aangekocht op zaten te azen.,,De F-35 is door een aantal landen gekocht, ook wel in de verwachting dat een deel van de werkgelegenheid die dat vliegtuig met zich meebrengt, naar die landen zou terugvloeien’’, aldus Verbeek, die niet wil zeggen met welke landen Nederland concurreerde, ‘want het is pijnlijk genoeg voor die landen dat ze de opdracht niet hebben’. 

,,Maar ik wist gewoon dat Nederland het beste bod had. Wij hadden alle scenario’s uitgewerkt. En wat heel bijzonder is, is dat bij de aanbesteding van dit project werd samengewerkt door defensie, de industrie en de douane. Dat is zeer uniek, want meestal werken die partijen apart.’’

Quote

Wat heel bijzonder is, is dat bij de aanbeste­ding van dit project werd samenge­werkt door defensie, de industrie en de douane

Generaal Mario Verbeek

Een ander sterk punt in de Nederlandse aanbesteding was volgens Verbeek de samenwerking met provincie en gemeente. ,,Die was heel energievol. De Amerikanen zien dat ook. Die zien een hele innovatieve industrie en een lokale en regionale overheid die elkaar niet in de weg zitten. Dat heeft echt in ons voordeel gewerkt.’’

Klappers

De opslag van reserveonderdelen is de vierde grote opdracht die Nederland heeft binnengehaald op het gebied van de JSF. Eerder werd bekend dat Fokker onderhoud gaat doen aan de landingsgestellen van de straaljager en dat het Almelose bedrijf Aeronamic de hulpmotoren gaat onderhouden die zorgen voor elektriciteit, koeling en de druk in de cockpit. 

Quote

Met dit project erbij hebben we vier grote klappers gemaakt, die veel gaan betekenen voor de werkgele­gen­heid in deze regio

Generaal Mario Verbeek

Daarnaast wordt in Woensdrecht een grote testlocatie gebouwd voor de hoofdmotoren van de JSF, die in 2019 van start gaat. Verbeek: ,,Met dit project erbij hebben we vier grote klappers gemaakt, die veel gaan betekenen voor de werkgelegenheid in deze regio.

Het onderdeel van Aeronamic dat de hulpmotoren gaat onderhouden komt straks naar vliegbasis Woensdrecht en zal vijftig tot honderd arbeidsplaatsen opleveren, net als de testlocatie voor de grote motoren. De opslag van onderdelen levert schat ik op zo’n vier- tot vijfhonderd arbeidsplaatsen, niet alleen in het magazijn, maar ook in allerlei aanverwante bedrijven. Fokker blijft in Helmond.’’

Het hypermoderne magazijn dat in maart 2016 in gebruik werd genomen dient straks als  opslag voor onderdelen van Europese JSF's.
Volledig scherm
Het hypermoderne magazijn dat in maart 2016 in gebruik werd genomen dient straks als opslag voor onderdelen van Europese JSF's. © Edmund Messerschmidt / Het Fotob

Voor de opslag van JSF-onderdelen wordt geen nieuwbouw gepleegd. Vorig jaar maart werd op vliegbasis Woensdrecht een hypermodern logistiek centrum in gebruik genomen voor de opslag van onderdelen van defensievliegtuigen, waaronder de F-16.

Bij de bouw van het centrum werd al vooruitgelopen op de mogelijke opslag van de F-35. ,,De capaciteit van het gebouw is iets groter dan nodig. Bovendien verdwijnen straks de F-16 onderdelen uit dat magazijn. Die ruimte kunnen we gebruiken voor dit project’’, aldus Verbeek. 

Het aan de vliegbasis grenzende bedrijventerrein Aviolanda wrijft zich eveneens in de handen met alle bedrijvigheid bij de buren. ,,Goed nieuws voor Aviolanda’’, laat directeur Sander Heijmans weten vanaf zijn vakantieadres.

,,De reden van het oprichten van Aviolanda in de eerste plaats (de spin-off van de aanschaf van de F-35) begint nu zijn vruchten af te werpen en dit besluit geeft een impuls aan het luchtvaartcluster in Brabant.’’ 

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom