Kopzorgen rond helm snelle e-bikes

bredaHelmplicht voor de highspeed-e-bike is nauwelijks te handhaven. Er zijn nog te weinig goedgekeurde helmen te koop.

Goedgekeurde helmen voor fietsers die gebruikmaken van snelle elektrische fietsen zijn op dit moment nog maar in beperkte mate leverbaar. Daarom is de sinds begin dit jaar ingevoerde helmplicht voor de highspeed-e-bike in de praktijk nauwelijks te handhaven.

Ook de invoering van de verplichte kentekenplaat op de speedpedalecs heeft vertraging verlopen. Rob van Oosterhout, voorzitter van de afdeling fietsbedrijven bij brancheorganisatie BOVAG, staat niet te kijken van de recente ontwikkelingen. ,,Innovatie gaat altijd sneller dan wetgeving."

Na uitvoerige discussies met de branche besloot het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de 45 kilometer halende highspeed-e-bike vanaf 1 januari 2017 als een brommer wordt beschouwd. Concreet betekent dat: een helmplicht voor de bestuurders van de fietsen, een verzekeringsplaatje via de RWD en in de bebouwde kom deelname aan het verkeer op de hoofdweg.

Al snel werd duidelijk dat de beoogde invoerdatum niet werd gehaald. Volgens Kees de Mooij, de e-bike-specialist in de regio Bergen op Zoom, werd te laat duidelijk aan welke eisen de nieuwe helm moest voldoen. ,,Daardoor trad vertraging op."

In de praktijk wijken de nieuwe helmen nauwelijks af van bestaande helmen voor bijvoorbeeld racefietsen. ,,De wanddikte is aangepast en op details zijn er verschillen bij de slaap en in de nek."

De Mooij zag onlangs tijdens een bezoek aan de fabrikant in China bij valproeven de noodzaak van de nieuwe helm voor de snelle e-bikes. ,,De impact van een val is duidelijk hoger dan bij een gewone fiets." De Mooij wacht met smart op helmen die voldoen aan de in het keurmerk gestelde eisen. ,,In februari verwachten we de voorraad op orde te hebben."

Bij Van Oosterhout Bikes & Sport in Breda zijn de eerste goedgekeurde helmen inmiddels binnen. ,,De beschikbaarheid is voorlopig klein. Het duurde lang voordat er in Nederland een geaccrediteerd bedrijf was gevonden dat de helmen kon en mocht keuren volgens de nieuwe regels." Het hoort volgens Van Oosterhout tot de kinderziekten van een ontwikkeling die onomkeerbaar is. ,,Ik verwacht ongeloof veel van de snelle e-bike als mobiliteitsoplossing voor forensen."

Jaarlijks worden er inmiddels circa 320.000 elektrische fietsen verkocht. Het marktaandeel is gegroeid naar 28 procent. Binnen dat marktsegment verwacht Van Oosterhout de komende jaren een snelle opmars van de speedpedalec. ,,Zeker als de fiets voor woon-werkverkeer in de nabije toekomst fiscaal weer aantrekkelijk wordt. Dat gaat zorgen voor een vliegwieleffect."

Als voorzitter van de BOVAG-afdeling fietsbedrijven zit Van Oosterhout geregeld met vertegenwoordigers van het ministerie om de tafel. Hij is optimistisch over de herinvoering van een fiscale maatregel om het gebruik van de fiets, en ook de highspeed-e-bike, te stimuleren. ,,In een land dat alle zeilen bij moet zetten om zijn milieudoelen te halen is er geen andere weg." Van Oosterhout wijst op het voortdurend investeren door overheden in aantrekkelijke randvoorwaarden voor de fiets. ,,Er komen steeds meer snelfietspaden tussen stedelijke gebieden. In binnensteden komen grotere rotondes en op elkaar afgestemde verkeerslichten voor fietsers. Er wordt geïnvesteerd in meer parkeervoorzieningen voor fietsen. Als je dat allemaal doet, moet je ook het fietsen zelf belonen." Kees de Mooij verwacht ook een toename van het aantal highspeed-e-bikes in het forensenverkeer. ,,De leveranciers spelen er al op in met steeds grotere accupakketten. Tot voor kort was 40 kilometer de maximale afstand met volle trapondersteuning. Nu zie je al fietsen met twee accu's die het mogelijk maken om 80 kilometer met volledige trapondersteuning af te leggen."

Van Oosterhout ziet nog veel meer technologische vernieuwingen in het verschiet. ,,Er zijn zelfs al inductieladers op de markt waar je enkel je fiets tegenaan hoeft te zetten." De vertraagde invoering van de helmplicht voor de speedpedalecs is niet meer dan een remmende factor op de korte termijn. Datzelfde geldt voor het verplichte kentekenplaatje. ,,Onduidelijkheid is nooit goed. Maar het lost zich de komende maanden vanzelf op." De Mooij zit op hetzelfde spoor, ook als het gaat om het verkeersgedrag van de bestuurder van de highspeed-e-bike. ,,In principe is het duidelijk: in de bebouwde kom mag je met de snelle elektrische fiets geen gebruikmaken van het fietspad. Sommige gemeenten maken daarop weer een uitzondering en dat is niet echt slim. Maar in feite is de plaatsbepaling van ondergeschikt belang. Je moet overal met gepaste snelheid fietsen, ook als je op een snelle elektrische fiets zit."

Volledig scherm
Voor de stoere fietser: de mountainbike HaiBike Xduro met elektrische ondersteuning. © Foto: Ramon Mangold
  1. West-Brabant heeft een groot tekort aan koks, schoonmakers en chauffeurs

    West-Brabant heeft een groot tekort aan koks, schoonmakers en chauffeurs

    BREDA - De krapte op de arbeidsmarkt neemt sterk toe. Dat blijkt uit cijfers van het UWV in West-Brabant. Het aantal WW-uitkeringen daalde in een jaar tijd met 17 procent. Volgens het UWV blijft de groeiende vraag naar personeel niet langer beperkt tot de ict- en technische beroepen, maar komen daar tal van andere beroepen bij. Er is ook een alsmaar grotere vraag naar hoveniers, koks, schoonmakers, horecamedewerkers, bus- en vrachtwagenchauffeurs.

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom