Volledig scherm
De Klerk in Bergen op Zoom stopt begin april.

Heeft de juwelier toekomst in West-Brabant?

Missie volbracht, staat op de etalage van een Bergse juwelier. Is er nog toekomst voor die branche in West-Brabant?

Missie volbracht staat er sinds kort op de ruit van juwelier/diamantair De Klerk in Bergen op Zoom. Weer eentje dus, na Christianne, Scheepers en eerder Van Mil en nog verder terug Van Broekhoven. Steeds meer gevestigde namen uit de juweliersbranche houden het voor gezien. In Roosendaal houdt juwelier Michel Herbers er in de Passage over een paar weken mee op en deden Timmermann, Vergouwen, Heimans en Moelker de deuren al langer geleden al op slot. En in Steenbergen en Oudenbosch gooiden twee leden van de Herbersfamilie ook al de handdoek in de ring.

Gouden horloge
Het is te boud om te zeggen dat de serieuze juwelier verdwijnt, maar CBS-cijfers laten wel een daling van hun aantal zien. Waar er in 2014 nog 1.454 zelfstandige juweliers waren, is dat aantal in 2016 met 139 afgenomen tot 1.315. De Nederlandse Juweliers- en Uurwerkenbranche (NJU) vermoedt dat gebrek aan opvolging kan meespelen, maar ook het modieuzer worden van sieraden. Waar je vroeger een gouden horloge voor het leven kreeg, liggen er tegenwoordig vaak wel tien polsuurwerkjes in een consumentenla, veelal hip en niet al te duur.

Voor Michel Herbers zijn er diverse redenen de deur op 18 februari in de Passage te sluiten. ,,De kern is, dat succesvol ondernemen voor traditionele winkeliers in het midden- en hogere segment in een provinciestad als Roosendaal steeds moeilijker wordt. Je komt op een punt: ga ik nog investeren en vernieuwen of houd ik het voor gezien. Ook het ontbreken van opvolging speelt mee."

Persoonlijke aankoop
Dat laatste is voor De Klerk in Bergen op Zoom dé reden op 10 april te stoppen. Een van de twee eigenaressen reageert wat terughoudend. ,,Je ziet dat consumenten andere keuzes maken: ze geven meer geld uit aan weekendjes weg en uit eten gaan en ze kopen via internet. Maar voor een persoonlijke aankoop zoals een diamanten ring, gaan ze echt nog naar de juwelier."

Dat is ook de ervaring van andere ondernemers die dat persoonlijke element juist het leuke van de branche vinden. ,,Je hoort vaak de verhalen áchter de aankoop", zegt Wilbert Herbers uit Bergen op Zoom (vierde generatie sinds 1896, vijfde generatie staat klaar). ,,Er is altijd een reden waarom mensen een sieraad willen kopen. Vaak gaat het om cadeaus bij speciale momenten."

Trendjuwelier
Herbers ziet sinds een jaar of acht een steeds duidelijker onderscheid tussen de juwelier en de trendjuwelier, oftewel hoogwaardige juwelen en trendy sieraden. ,,Ketenzaken rukken op en steeds meer niet-juweliers (zoals kledingwinkels) bieden bijoux aan. Het middensegment koopt sieraden online. Daar hebben wij minder last van omdat we gouden sieraden, sieraden met briljanten, Zwitserse horloges verkopen."

Volledig scherm
Herbers in Roosendaal is 18 februari voor het laatst open.
Volledig scherm
Louise von Franquemont (links) en haar dochter Anriëtte van Putten. © Florence Imandt

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom