Volledig scherm
After Years met Noud van Swaaij (midden) in Gebouw-T © Erwin Klomp

Actie Bergse band levert al 17.000 euro op voor onderzoek ALS

BERGEN OP ZOOM - De teller staat al op ruim 17.000 Euro. De actie 'ALS maten tellen', opgezet door de Popschool-band After Years ten bate van onderzoek naar de ziekte ALS loopt gesmeerd. 

,,Het is hartverwarmend hoeveel steunbetuigingen we krijgen en hoeveel donateurs bereid zijn geld te storten. Dit overtreft de stoutste verwachtingen", aldus bandlid Noud van Swaaij. Bij hem werd vorig jaar de ziekte ALS vastgesteld. 

Zijn bandleden organiseerden in juni een benefietconcert en daar werd ook het speciaal geschreven, via Spotify, iTunes, Deezer en YouTube gedeelde lied ALS maten tellen gepresenteerd. Van Swaaij: ,,Het is onlangs gedraaid op een landelijke ALS-dag en als lijflied door de organisatie omarmd. Dat doet goed." 

Moedig verhaal

Ook bandlid Frits Verpoort is trots op wat alles teweeg heeft gebracht. ,,Het druk bezochte concert was een geweldige ervaring. Noud heeft nog meegespeeld en een speech gehouden. Dat was een goed en moedig verhaal. Ik heb nog nooit zoveel jankende volwassenen bij elkaar gezien." 

Van Swaaij: ,,Ik word ook emotioneel als ik merk hoeveel warmte ik terugkrijg. Dat geeft energie om door te gaan. Op die manier brengt die rottige ziekte ook positieve kanten aan het licht." 

De stramme vingers van Noud maken spelen op zijn basgitaar inmiddels onmogelijk. Ook het lopen zonder hulpmiddelen gaat niet meer. ,,Ik blijf positief. De donateurs blijven komen. We laten de pagina openstaan voor meer. Wellicht komt er nog eens een vervolg in Gebouw-T, want dit smaakte naar meer!"

  1. Verlanglijstjes Sinterklaas van kinderen staan vol door Youtubereclames: ‘Slijm gaat als warme broodjes over de toonbank’
    VIDEO

    Verlang­lijst­jes Sinter­klaas van kinderen staan vol door Youtubere­cla­mes: ‘Slijm gaat als warme broodjes over de toonbank’

    BERGEN OP ZOOM/BREDA - Waar de jeugd vroeger voor de feestdagen nog met smart uitkeek naar de dikke catalogussen van speelgoedwinkels en hun keuzes baseerden op de tv-reclames die ze langs zagen komen, lijkt Youtube nu de grootste bron van inspiratie. De absolute trend van dit jaar: slijm. Kant-en-klaar, of een pakketje om het zelf te maken. Bij speelgoedwinkels vliegen ze als Sinterklaascadeaus als warme broodjes over de toonbank.
  2. Ziekenhuisje spelen
    PREMIUM
    column

    Ziekenhuis­je spelen

    BERGEN OP ZOOM - Zorgeloos doktertje spelen. Of ziekenhuisje. Dat deden wij, mijn vriendinnen en ik, als kleine meisjes altijd graag. Ik was altijd de patiënt. Geen idee waarom. Maar gelukkig werd ik altijd snel geholpen. De bank in de kamer was het ziekenhuisbed, mijn vriendinnetjes opereerden en gaven medicijnen. In no time was ik opgeknapt. Betalen hoefde ik nooit. Als ik mijn medicijnen, meestal lekkere snoepjes, deelde waren ze al lang blij.

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom