Zoveel mensen worden jaarlijks gegijzeld wegens niet betaalde verkeersboetes
Er worden steeds minder mensen op last van justitie gegijzeld omdat ze hun verkeersboete niet betalen. In 2019 verdwenen ongeveer 200 mensen achter de tralies om hen te dwingen hun boete(s) te betalen, in 2014 waren dat er nog zo’n 10.000.
Delen per e-mail
Na een wijziging in het beleid is het aantal personen dat achter de tralies belandde wegens onbetaalde boetes in 2016 al flink teruggelopen naar bijna 800. Die forse daling volgde op een kritisch rapport van de Ombudsman over deze praktijken. Sindsdien is de inning van de boetes veranderd en houden het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de officier van justitie en de rechter meer rekening met de persoonlijke omstandigheden van de mensen die boetes niet betaalden.
Daarnaast zijn er meer betalingsmogelijkheden op poten gezet en is het CJIB beter bereikbaar geworden voor overleg over oplossingen. Vorig jaar belandden er als gevolg van dit beleid ‘slechts’ 200 mensen in de cel wegens niet betaalde verkeersboetes, zo schrijft minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) aan de Tweede Kamer.
0,002 procent
Volgens Dekker worden mensen niet meer gegijzeld als zij ‘aantoonbaar niet kunnen en wel willen betalen’. Een verhoging van de boete, als die niet tijdig wordt betaald, zou ze nog verder in de schulden brengen. Voor deze mensen wordt maatwerk gezocht als zij aan de bel trekken. Zo kan de inning tijdelijk worden stopgezet als iemand schuldhulpverlening van de gemeente accepteert.
De beleidsomslag heeft een groot effect gehad. Van de jaarlijks circa negen miljoen verkeersboetes, leidt volgens de minister nog maar 0,002 procent tot een gijzeling. Dat ontslaat overigens niet van de verplichting om te betalen. Onderzoek toont aan dat 84 procent van de opgelegde boetes wordt betaald voor de eerste verhoging en 91 procent wordt betaald na de tweede verhoging. Volgens de minister werkt het huidige systeem goed en is hij niet van plan nieuwe maatregelen te nemen om wanbetalers nog meer tegemoet te komen.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Op drie na grootste autofabrikant ter wereld wordt Nederlands bedrijf
De aandeelhouders van Fiat Chrysler Automobiles en PSA Group hebben goedkeuring gegeven voor de fusie van beide bedrijven. Het nieuwe bedrijf gaat Stellantis heten en wordt gevestigd in Nederland. -
Zo duur worden de verkeersboetes volgend jaar
Zoals elk jaar gaan de bedragen voor de verkeersboetes ook in 2021 weer omhoog. De overheid spreekt van een inflatiecorrectie van zo'n 1,6 procent. De meeste bekeuringen worden tussen de vijf en tien euro duurder. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
‘Vernieuwende’ pechhulpverlener Route Mobiel geeft het op
Route Mobiel, dat zich begin deze eeuw presenteerde als alternatief voor de Wegenwacht van de ANWB, stopt ermee. Dat maakt de pechhulpverlener bekend op zijn website.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
Tanken in Duitsland plots prijzig: CO2-heffing maakt rondje naar de pomp over de grens duurder
Wie over de grens in Duitsland wil tanken, moet dieper in de buidel tasten. Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.