Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.
Delen per e-mail
De generator, algemeen bekend als een dynamo, wekt de energie op die nodig is voor de elektrische verbruikers in je auto. De dynamo laadt tevens de startaccu op. Hoe meer elektriciteit de dynamo moet leveren, hoe zwaarder hij zal draaien en hoe meer de verbrandingsmotor moet werken om hem aan te drijven. Dit verhoogt het brandstofverbruik.
Hierbij geldt de vuistregel: 100 watt vermogen heeft een bijkomend verbruik van 0,1 liter brandstof of 0,1 kilowattuur (kWh) elektriciteit per 100 kilometer. Als bijvoorbeeld de verwarmingsunits voor de voorruit (800 watt), stoel (100 watt), stuur (50 watt) en buitenspiegels (40 watt) actief zijn en de mobiele telefoon wordt opgeladen (10 watt), betaal je tijdens een rit van 400 kilometer voor benzinemotoren zo’n zes euro extra. Bij elektrische auto's is dat ongeveer 1,25 euro.
De ADAC raadt daarom aan om elektrische verbruikers alleen in te schakelen als dit absoluut noodzakelijk is. Het uitschakelen van je voorruit- en achterruitverwarming als deze hun werk hebben gedaan, scheelt al enorm. Volgens de Duitse ANWB mag je echter in geen enkel geval bezuinigen op verlichting of ventilatie. Wil je precies weten welke functie hoeveel extra brandstof kost, klik dan hier voor het complete overzicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel. -
Minstens 13 doden in Californië nadat auto met 25 inzittenden op oplegger botst
Bij een botsing tussen een auto en een oplegger zijn in het zuiden van Californië minstens dertien mensen om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde nabij El Centro, op zo'n zestien kilometer van de Mexicaanse grens. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
PREMIUMMobiliteitsalliantie
Drie miljard nodig voor weg en ov: ‘Na corona keren velen terug op de weg, in de trein en de bus’
Minimaal 3 miljard euro per jaar erbij voor het wegennet, beter openbaar vervoer, grote vervoershubs, maar ook voor verkeersveiligheid en de invoering van betalen naar gebruik. Voor het eerst leggen Nederlands belangrijkste vervoerspartijen gezamenlijk hun eisen voor een nieuw kabinet op tafel. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4.
-
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?” -
Deze tien benzineauto's zijn het allerzuinigst in de praktijk
Nu automobilisten steeds vaker overstappen van diesel naar benzine, leek het de Britse vergelijkingssite WhatCar een goed idee om te kijken welke benzineauto het zuinigst is in de praktijk.